Tuesday, December 29, 2009

Bidadari Dari Timur ^_^


assalamualaikum...




BIDADARI DARI TIMUR


Terlihat sahaja aku akan ayat itu...
Terasa ingin mengetahui apa kah makna disebalik ayat itu...
Tersirat sungguh makna nya.."detik hatiku"
"Timur"..adakah dari perkataan itu menyebabkan aku tertarik untuk mengetahui nya??..









BIDADARI DARI TIMUR

Seandainya direntasi laut segara,
Tiada yang bisa menandingi lautan tabahmu,
Seandainya gunung dijadikan pasak,
Belum tentu seteguh setiamu,
Seandainya ditawarkan buatku seorang isteri,
Kau yang ingin kubawa hingga ke negeri abadi..


Bila dihayati dari kata-kata itu..hati kecil ku berbisik 'bertuahnya sang isteri itu'kerana dia yang dipilih untuk dibawa ke "negeri abadi"
Kerna apa dia yang dipilih???

MAKA..apa lagi baca lah novel itu..
Karya: Tuan Sabariah Tuan Ishak dan Ili Sarah Annual Bakri


Novel ini adalah sebuah catatan isteri seorang pejuang yang meluangkan masa berpuluh tahun hidup bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Akhirnya beliau tampil membongkar rahsia hidupnya sejak bergelar ratu di hati ulama tersohor ini. Segala pahit getir dihirup bersama, saling mempercayai sehingga tiada ruang untuk meletakkan curiga di antara mereka. Novel ini tampil dengan nada yang tulus dan harmoni. Ia berkisah tentang hidup, kesetian, pengorbanan dan perjuangan. Pengalaman isteri Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan dirakam dalam langgam bahasa yang puitis sehingga membuatkan pembaca turut sama meranduk tohor dalamnya sungai kehidupan yang punya saat kering dan bahnya. Novel sulung terbitan Anbakri Publika sdn bhd bakal menemui penikmat karya di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009.

Moga kita perolehi ibrah dari novel ini untuk dijadikan pedoman hidup ..pada masa akan datang nanti...aminn.

p/s:tadi aku pon berjalan2 ke blog kawan2 ..maka terjumpalah akan novel terbaru ini..
maka pabila ku lihat semua comment2 dr yang sudah membaca nye ..semua kata best sangat2 ..maka aku pon terasa nak bace juga lah..sebenarnya aku ini ..bukan lah minah novel..hehe..tetapi setelah aku terbaca sebuah novel..yang dikaramg oleh habiburrahman el-shirazy..minat ku pun berputik..tp novel yang dikarang oleh beliau sahaja lah..so nak bace pulak novel ini..nak merasai dan mengetahui kehidupan isteri seorang pejuang..tp sayang buku nya di malazia..kempunan laa..nak baca..huhu^_^

Monday, December 28, 2009

نصيحة بوات ديريكو ^_^




لا تحْزَنِي على ما فاتك مِن أي شيءٍ كنتِ تريدين


لَعَلِمك أنه غير مقدور لكِ


إذ لو كان مقدورا لك لَمَا فاتك

من أي حال من الأحوال


yang bermaksud: Janganlah kamu bersedih dengan apa yang kamu inginkan itu tidak dapat kamu perolehinya, nescaya kamu akan mengetahui bahawa ia tidaklah ditakdirkan untukmu, ini kerana jika ia ditakdirkan untukmu pasti ia takkan terlepas dari genggamanmu walau apa jua keadaan sekalipun.


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Surah Al-Imran ayat 139




Sunday, December 27, 2009



assalamualaikum..


bismillahirahmanirrahim..





bila ku kenang2 kembali sudah nak dekat 4 bulan aku di bumi syam ini..banyak perkara yang aku pelajari di sini..telah banyak air mata ku jatuh di bumi ini..banyak dugaan yang ku hadapi menjadi seorang mahasiswa ...sememangnya akulah satu2naya pelajar baru di jamiah ku..banyak perkara yang aku belum ketahui dah wajib aku pelajari..dan harus aku ku buat sendiri..sampai satu masa terdetik di dalam lubuk hatiku..ya ALLAH ini kah ujian dari mu..jika betul..bantu lah hambamu ini..hamba sunyi ...sunyi mencari ilmu-MU....bila ku kenang kan kembali..akan sahabatku seumur ku....disana..mereka mengharungi susah senang kehidupan di bumi syam ini bersama sahabat2 yang lain..dapat sama2 mengharungi nya..tp AKU??...aku cemburu dengan mereka..aku perlukan semangat untuk menghadapi ini semua YA allah..bantu hamba mu ini..

Aku tidak mahu sambil lewa mencari ilmumu YA ALLAH..dan aku bukan seperti itu..
tp jangan kerana ujian mu ini..aku menjadi sebegitu YA ALLAH...hamba tak nak...aku sering memujuk hatiku..umme setiap apa yang terjadi ada hikmahnya..





umme anti nie ceria selalu ehh..kaif dirosatuki??sapa sahabatku..


wahai sahabatku...jujur ku katakan..aku sungguh gembira pabila aku dapat berjumpa dgn kamu..ramai sahabat seumurku dapat ku kenali..untuk mengeratkan ukhuwah...kerna pabila berakhirnya pertemuan kita..aku akan kembali keseorangan..tak kan aku ingin mensia-siakan masa ku bersama mu..dengan melayani hati ini...YA RABB ..pandanglah hamba mu yang hina ini..aku sungguh butuhkan pertolongan mu..





thank you ALLAH





ya RABB ,,syukran tidak terhingga..aku pada mu..engkau pujuk hatiku..dengan mendatang kan keluarga ku..bukan tu sahaja..engkau memberi ku peluang melihat keagungan mu..berjalan melihat bumi mu..menerokai alam mu..mengetahui sejarah agamamu..mengetahui pencinta-pencintamu..sungguh tenang rasa hati ku...syukran YA RABB..terubat hati ku...





sesungguhnya engkau sebaik2 tempat mengadu..





akan tetapi YA ALLAH engkau sentiasa memandang diri ku..dgn rahman dan rahimmu


SEDANGKAN..


masa makin berlalu..hari semakin berubah..jam semakin galak berputar..bulan dan bintang serta makhluk mu yang lain melakukan tugasnya seperti yang ditetapkan oleh mu YA ALLAH..semuanya patuh dan khusyuk melakukan perintahmu...


tetapi..AKU!!..
apa yang telah aku lakukan untuk mu..agamamu..
aku sering memikirkan hati ku..tetapi hati-MU...aku sering alpa..dengan keasyikan dunia ini..tanpa memikirkan alam yang kekal abadi ini..


KU POHON maafkan hambamu ini ya ALLAH...






kdg2 kte selalu terlupa dan terleka..kte sering memikirkan kejayaan di dunia semate2!!tp,kite lupa akan kejayaan di akhirat..kedua2 nye perlu diseimbangkan..tp,aku rase kdg2 aku lbh pentingkan kejayaan yg nyata dan kejayaan yg nmpk shj..dan kejayaan itulah yg akan membuat kite jd riak,bongkak,x bersyukur dan sbginye..kejayaan utk akhirat??adakah kte tw setakat mane berjaye nye kte?ataupn hnye merasakan yg kite ni sudah berjaya??walhal,sbnr nye belum dan tidak berjaya pn lagi..krn Allah lah yg menentukan dan menilainye..


maasalama wa ilal liqaq..
al-alifat..

p/s:semalam bila teringat balik..tergelak aku sorang2.. dah lme tinggalkan sme tu kat sekolah ...betul ke aku yang cakap sume tuu..rse cam merepek pun ade..adoiii...x pe lah..moga ia kan jadi pengajaran bgku..dan kenangan y x kan ku lpekan..*_*

Monday, December 14, 2009

dalam kenangan..



video nie saje2 jee..coz best sangat lagu nyer ..hehe..
tribute to allahyarham ammar
JIWA MEREKA YANG HANGAT CINTA NYA MENCARI AKHIRAT
LAKSANA ANAK-ANAK AKHIRAT
MELIHAT DUNIA DARI JENDELA AKHIRAT

walaupun x kenal org nyer..tp aku begitu terasa kehilangan seorang mujahid muda ini...
semoga beliau di cucuri rahmat ..dan berada bersama org yang beriman dan beramal soleh..
AL-FATIHAH

Sunday, December 13, 2009

a letter from sudann..^_^hehe


assalamualaikum...
bersyukur kita kehadrat illahi..kerana masih diberi kesempatan untuk bernafas..
sebenar nya 2 ke 3 hari kebelakangan ini aku sering mendengar berita kematian...semalam aku baru pulang dari majlis soalat jenazah ustaz arman...semoga roh nya dicucuri rahmat..serta keluarga nyer tabah menghadapi ujian ini..semalam ustaz arman telah dipanggil untuk menghadap sang pencipta nanti esok lusa akan tiba juga masa kita untuk berjumpa-NYA..tapi apa persiapan kita?? tepuklah dada tanya iman mu...peristiwa kebelakangan ini menyebabkan aku tersingkap akan memori ngeri yang tidak pernah kan ku lupa hingga akhir hayat ku... ..hanya kepada ALLAH sahaja tempat kami mengadu...akan tetapi pabila ku lihat smlm..isteri dan anak2 ustaz Arman kesedihan hati mereka hanya ALLAH sahaja yang tahu...BERAT MATA YANG MEMANDANG BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL...
ALLAH akan mengunji manusia itu mengikut kemampauan dah tahap keimanan hamba nya...

oleh itu kita yang masih hidup ..berpesan-pesan lah kepada kebaikan...beringat2-ingatlah kepada keburukan
cukuplah mati itu sebagai peringat...

huhhh...
heheh..panjanglak intro..
actually i got a letter from my sis in sudan..heheh..
so pas pikir2 nak letak kat blog laa..

dalam surat die ade ceritakan about sudan..n suasana kat ctu..
ingat blog al-alifat jee nak citer pasal sudan die pon nak jugak..*_*


so..selamat membaca...

Bored…. (-_-) 13 December

Hmmm…today as usual when everyone (I mean my sisters) went to school I live alone… actually I recently came back from Aunt Maria’s house. We were celebrating the last day of some of the residents because they will be living soon. More like a farewell party. Ouh..only for the madams ya. Of course I’m sad. We were laughing, talking and flashing back our sweet and unforgettable memories in PETRONAS Complex. Far away from our fatherland, Malaysia. I’m so grateful to Allah as I was given the opportunity to stay in this blessed country, Sudan. When the first time I was told I was going to live in Sudan my mind automatically portrayed a dull desert with dust all over the place and suffered there. I thought that Sudan is boring. However, everything didn’t turn up like what I imagined. Living here wasn’t bad as I thought as it is. I’m so impressed and shocked to find out that I have a lot of awesome and caring friends here. Living in a house that is I think a bit more beautiful and compact (which is easier for me to clean it up) house than mine in Malaysia. The environment is totally different and can be said more happening compared in Malaysia. Even we are new here a lot of unexpected events happened here. Even for a short period of time staying here, its like I’ve been staying here for years and simply ‘’used’’ to here. Except for the weather. My skins all dehydrated and bleed cause of the massive dryness. Really X_x. I didn’t say that Malaysia is not fun but…. I have no idea how to explain it guys…huhu… I hope you understand. Surprisingly not only me and my siblings there are a lot of Malaysian here. All of us are sharing the same fate that Sudan is our destiny.huh..Isn’t that it shares the same meaning. Fate and destiny..whtvr.haha There stay and study here and some of them have been living in Sudan for like more than 6 years. And it’s time for them to leave this country. I once asked one of my friend (he has been living here for 7 years) whether he’s happy going back to Malaysia and the answer is absolutely no. I want to stay here longer. I don’t want to leave all my friends here. I afraid that I could not found any more friends like all of you. I’m so touched but I try not to show it and burden up his feeling.. hehe..*cough* I’m quite good in acting*cough*.. haha.. before that he’s not someone special okay. Before you ask or gossip. Just a new friend in this complex.

Guess what.. Today is the 18th day I stay in Sudan. I don’t want to go back to Malaysia. Seriously. I’m not joking or kidding. Sadly I have to go on with my life in Malaysia. I will be sitting for the most extremely freaking exam happened in my life SPM. I don’t feel like I’m ready for it. Help me. Can someone invent a time machine for me. I pay you up. But in installments lah. Cause I’m not yet working and earn my own money. Haha.. see, when I talk (typing actually) about SPM I start saying crap.

Hey.. I got to go. That’s all I think. Better than writing it as a post in a blog and publish it to people. Anyway I still hope to have a blog one day. Until then. Assalamualaikum.

This post I made specially intended for my charming and cute big sis ateh that once told me that I dunno how to write a post decently in a blog and yet advice me not to make one….haha.. stop being sarcastic ateh and accept the fate that I know how to write a post..at least..hahah. rather than your copy paste blog from the net. Haha.. however I’m not goin to post it in any blog..haha..juz to give my BIG sis a lesson. Haha anyway her blog is tehe best blog in the world… *laughing maniacally*i hope i can be like she one day..heheh*_* keh..keh..kehh ..my charming and cute sis now are studying syariah islamiah in jordan P/S: ateh..bcik wat sendiri nie..haha..try to comment it as I know I’m that good in English grammar especially. Sincerely made by umme-Shaima’ayub





p/s: to bicik..ateh bukan saje2 nak copy paste ehh..ateh copy pon artikel yang berfaedah..hehe
actually i'm quiet busy..imtihan u know..so i dont have a time posting a post bcoz of murojaah..hehe..betul kee..heheh*_*
-setiap ape yangtertulis kat letter itu adalah sangat benar..kebenaran nya..hahah :d..>:)

okek..
maasalama
al-alifat :d

Wednesday, December 9, 2009

haishhh ape nak jadi nie....$_$


ape nak jadi nie...musykilla kabir..tgk laa budak2 zaman sekarang....tah kemane dah bahasa melayu sedeh gak nie..tapi bila bace karangan nyer...waduh2 gawat ini..
selamat membaca....^_^

nota hati seorang isteri *_*


hehe..^_^ x tahu nak cakap ape *_*..


Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: Sebaik-baik kamu adalah kamu yang terbaik kepada keluarganya, dan aku adalah orang yang paling berbuat baik untuk keluargaku! (Hadith Riwayat Tirmidzi)

Berbuat baiklah kepada setiap insan, sesama manusia, tidak kira siapa kita dan ianya melatih diri bermula dari peringkat institusi keluarga lagi. Dalam segala kualiti yang boleh diukur pada jati diri seorang muslim, manusia yang dianggap terbaik oleh seorang Nabi, utusan Allah, adalah manusia mukmin yang berlaku baik kepada keluarganya.

Kebaikan adalah lawan setiap kejahatan, keburukan, atau kekurangan. Baik dalam erti kata sabar, ikhlas dan redha dalam menangani segala masalah, dugaan yang mendatang dalam melayari kehidupan yang fana ini.

Setiap sesuatu yang terjadi di dalam kehidupan ini adalah atas ketentuan-Nya bagi menguji kesabaran dan keikhlasan kita kepada tujuan hidup utama sebelum mati. Mati bererti berhenti, henti dari menikmati dan mengecapi kehidupan sebagai hamba-Nya yang sentiasa diuji.

Manusia yang sekeras batu pun hatinya, pasti akan lentur lembut dengan kebaikan. Batu yang mengalir padanya air walaupun setitis demi setitis akan terhakis sedikit demi sedikit sifat kerasnya. Jangan batu dibalas batu, nanti berkecai jadinya, harus ada sifat sabar.

Isteri dan anak adalah amanah yang mesti dipelihara dengan baik. Kesilapan dan kekurangan mereka hendaklah dipantau. Hubungan yang kukuh di antara imam dan makmum, membolehkan proses membetulkan itu dilakukan dengan baik oleh imam.

Begitulah perihalnya dengan bapa atau suami dengan isteri dan anaknya. Mulakan kewajipan membetul itu dengan membina hubungan terlebih dahulu. Sebagaimana jemaah menolak untuk dipimpin oleh imam yang dibenci, begitu jugalah isteri dan anak akan menolak nasihat dari seorang lelaki ‘asing’ bernama suami dan ayah.




PERANAN SUAMI DAN ISTERI

Tugas mendidik, mengurus rumahtangga, dan menyiapkan rohani anak-anak bukan sahaja terletak pada bahu si isteri sahaja, tapi suami yang lebih daya kekuatan berbanding perempuan. Ramai lelaki terlepas pandang perkara ini kerana alas an sibuk.

Bila kita tengok zaman sebelum 70-an atau 80-an, memang kebanyakan wanita adalah suri rumah sepenuh masa. Kaum lelaki merupakan satu-satunya sumber kewangan keluarga. Masa itu mungkin susah benar kita hendak dengar suami tolong buat kerja rumah apatah lagi turun ke dapur.

Namun keadaan telah berubah di atas faktor pendidikan, sosio-ekonomi dan politik, wanita telah terjun ke bidang pekerjaan masing-masing. Malah ada di antara mereka yang menerajui sumber kewangan keluarga. Namun begitu, wanita tetap setia dengan kerja rumah dan dapur. Para suami masih lagi ditermakan sebagai membantu isteri di rumah dan bukannya isteri yang membantu suami.

Adakah memang fitrah wanita itu dijadikan untuk menguruskan rumah, memasak, menyidai kain dan sebagainya? Manakala lelaki pula hanya diciptakan untuk bekerja atau cari nafkah keluarga semata-mata?

Dari zaman Nabawiyah lagi wanita sudah menjadi usahawan yang berjaya, berperang bersama lelaki di medan perang dan menjadi ahli ilmu dan periwayat hadith. Oleh itu, tidak tepat untuk mengatakan kaum Hawa telah berevolusi untuk mampu melakukan apa yang tidak mampu dilakukan sebelum ini. Soal kemampuan dan pencapaian wanita dalam mana-mana masyarakat harus dilihat dan dibincangkan berdasarkan latar masa dan sejarah masyarakat ketika itu.

Dalam konteks Malaysia, bukankah dari dulu lagi lelaki dan wanita sudah bekerja bersama-sama di sawah-sawah padi dan bendang. Ibu-ibu juga menjadi pendidik dengan mengajar anak-anak agama dan mengaji. Semua ini sesuai dengan keadaan sosio-ekonomi masyarakat waktu dahulu berdasarkan pertanian dan unit-unit sosial yang tertumpu di kampung dan luar bandar.

Tidak timbul polemik pada zaman itu tentang wanita yang merasakan hidup mereka ditekan dan peluang untuk mengembangkan potensi diri mereka disekat. Struktur sosial yang sedia ada cukup mencapai tujuan sosial dan permintaan ekonomi waktu itu.

Zaman telah berubah, dan wanita hari ini memainkan peranan yang berbeza dalam sebuah negara yang demokratik dan mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Seharusnya tidak timbul masalah tentang penyertaan wanita dalam kemajuan masyarakat kerana hak-hak mereka dalam pendidikan, pemilikan harta dan hak di sisi undang-undang semuanya dijamin dan dipertahankan oleh Islam.

Masalah dan polemik yang timbul selalunya berkisar tentang sejauh mana penyertaan wanita dalam ekonomi memberi kesan kepada keluarga dan anak-anak, bagaimana wanita membahagikan masa antara kerjaya dan anak-anak di rumah, dan sebagainya. Terpulang kepada wanita itu untuk mencari jawapan kepada persoalan-persoalan ini.

Pandangan pembaca bagaimana pula?

dipetik dari ^_^

Sunday, November 29, 2009

cinta dari illahi

“Cinta adalah kekuatan, yang mampu mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah malang menjadi untung, mengubah sedih jadi riang, mengubah setan menjadi nabi, mengubah iblis menjadi malaikat, mengubah sakit menjadi sihat, mengubah bakhil menjadi dermawan, mengubah kandang menjadi taman, mengubah penjara jadi istana, mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah… ITULAH CINTA”

“Meskipun lidah ku telah mampu menghuraikan, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya, kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta”

“Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai berbaring dalam lumpur, cinta sendirilah yang mengerah CINTA dan TERCIPTA…”

Tuesday, November 24, 2009

awets mudes..sentiasas..,,islam itu indah..^_^

bagus babby nie..kecik2 dah pandai jaga kesihatan..
inilah cara pemakanan yang betul..

haaa..takut tak...oleh itu kan tadi DR ckp aper..jaga kesihatan



bagus mama wa baba baby nie ajar dr kecik supaya jaga gigi..gigi.. kita pakai sampai tua tau..so jaga baik2..kecik2 padai gosok gigi bravo2...



(no comment)



assalamualaikum..





ehem2..tuan2 puan2 .pakcik2.makcik2..dengar pesanan DR..kita perlu menjaga kesihatan..agar ......bla..bla..bla..


entry kali ini mengenai penjagaan kesihatan hehe ^O^..disebabkan pertama kali aku menjejakkan kaki ke tanah arab nie..ramai yang berkata2 ..umme makan jaga2..nanti balik... takut takut jadi cam bantal.. PASTU NANTI BANYAK PENYAKIT MAI KAT HANG....haha tergelak bila kali pertama aku mendengar nyer..tapi pabila dipikirkan ade betul juga ape yang diperkatakan oleh mereka....masalah ini selalu aku dengar ..mahupun dr kawan2 disudan ataupun jordan..mungkin disebabkan satu musim ini..iaitu musim SYITA' hehe...mase musim nie..kita akan rase mcm nk makan jee..walaupon baru lepas makan..heheh..pastu pabila mlm sudah menjadi awal maka mata pon mau tido awal..habislahh...so..bagi mengelakkan perkara ini terjadi.. kenelah menjaga kesihatan..n penuh kan diri kita dgn aktiviti(tak tau nk cakap ape dah hehe..)


dibawah ini antara salah satu cara2 untuk menjaga kesihatan..INGAT..MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DR MENGUBATI


Tahukah anda mengamal minum secawanair teh "O" setiap pagi boleh mengawalberat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akanberkurangan (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:

1. Mandi awal pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelummatahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkanlemak berkumpul. Kita boleh saksikan org mengamal mandi awal pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. MujarabnyaInsyaAllah jauh dari penyakit. (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujudsekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak darisakit pening @ migrin. Ini terbukti oleh para saintis yg membuat kajiankenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telahmenemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala ygtidak dipenuhi darah. Dengan bersujud, maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampurdengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu,dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yangmenjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakaladalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur denganikan maka terjadi tindakan balas biokimia yng terhasil yg bolehmerosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklahmenjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzimebanyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalamair liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidakhadam)

Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya.

6. pabila makan ..berhentilah sebelum kenyang..janganlah...makan je keje,,nak2 musim sejuk nie..

7.kurangkanlah pengambilan gula n garam..bukan apa..untuk menjamin mase tua nanti... hehe

8.makan lah ..kurma..kismis..badam..n makanan yang berkhasiat..



NASIHAT INI UNTUK DIRIKU JUGA,,SEMOGA KITA JAUH DR PENYAKIT DAN DIBERKATI ALLAH..^_^



renung2kan dan selamat beramal..

maasalama..
al-alifat.

Friday, November 20, 2009

heart !!...where are you??..i need you ...



Imam Ghazali: ''Carilah hatimu di tiga tempat.Carilah hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran.Jika tidak kau temui,carilah hatimu ketika mengerjakan solat.Jika tidak kau temui,carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati.Jika tidak kau temui juga,maka berdoalah kepada Allah,pinta hati yang baru,kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati''(sekadar tazkirah untuk peringatan bersama)

Monday, November 9, 2009

perjalananku di bumi sahara







bismillahirahmanirrahim...

Wahai bumi sahara..
Kini aku telah pergi meninggalkan mu..
Hanya kesan langkah-langkah tapak ku masih tertinggal..
Sungguh ku harap agar ia tidak akan pudar untuk selamanya....


Wahai bumi sahara..
Sungguh banyak aku pelajari dari mu..
Dari debu-debu kecil yang berterbangan di awangan..
Dari keperitan panas yang memedihkan..
Dari kedinginan angin yang menyejukkan..
Dari ketenangan sungai nil yang mendamaikan....
Ku berharap dikau mengerti akan rasa hatiku ini..

Betapa indahnya pabila ku imbas kembali memori kita bersama..

Wahai BUMI SAHARA yang ku rindui..
sudan bumi sahara


al-alifat
9.29 pagi
maktabah jamiah urduniah..


p\s:gambar diatas ku copy dari sahabatku ini..

Sunday, November 8, 2009

rindu yang tidak akan pernah pudar


bismillahirahmanirrahim..

hari ini tanggal 9 november 2009 ..hari ini telah telah genap 1 bulan 27 hari aku telah bernafas di bumi jordan ini...
pagi ini..dalam kesejukan yang agak sejuk aku terbangun untuk mengerjakan perintah illahi..
hari ini aku hatiku terasa sungguh tenang dek kerana suasana subuh yang sungguh tenang dan menyamankan...
seusai aku megerjakan solat..hatiku terasa semacam lain..perasaan yang wujud jauh dari lubuk hati ku perasaan rindu yang teramat sangat pada mareka ...yang susah untuk ku uraikan dgn ungkapan mahupon kata-kata..ana uhibbukum liannaALLAH..keluarga ku tercinta..

seperti biasa seusai aku mengerjakan solatku..bersama sahabat-ku..aku akan duduk di sebelah tingkap melihat ..memandang ..menghayati suasana subuh yang sunngguh nyaman ..
ini sememangnyer hobiku sejak kecil lagi..jikalau di malaysia tiap2 pagi aku kan duduk diatas bumbung rumah membiarkan angin pagi mengusap-ngusap wajahku ..sambil melihat suasana hutan yang penuh kehijauan di belakang rumah ku..arghh..sungguh aku rindukan suasana ini..
alunan burung-burung menyanyi mengucapkan kesyukuran mereka pada yang maha pencipta..akan tetapi suasan ini hanya sebentar sahaja..makin lama bulan yang tersergam indah makin pudar..bintang-bintang tidak lagi berkelipan..suasana yang gelap semakin cerah..alangkah indah nya ,,jika aku dapat merasai suasana ini sentiasa..

jika di sudan..aku akan membawa adik-adikku berjalan-jalan sambil berborak-borak.. di tepi sungai nil marasai bayu angin yang dingin lagi tenang..aku ingin mereka nikmati nikmat waktu pagi itu..tapi jika di jordan aku dengan sahabat ku ..pergi ke bukit nun jauh di tempat tinggalku..sungguh aku bersyukur dapat merasai 3 nikmat waktu pagi yang berlainan..

tp sekarang..aku rindukan malaysia sudah lama aku tidak pulang ke tanah airku..bagaimanlahh..malaysia ..adakah seperti apa yang aku tinggalkan dahulu..
bersabarlah ..hari itu pasti akn tiba......

al-alifat..


disini juga aku ingin letakkan coretan dari abangku..yang nasib nya seperti diriku juga..^_^hehe..

ni mungkin kali ke-2 aku menulis dlm blog ni..maybe insya allah..akn ku tulis lagi.. ari ni tanggal 29 bulan 8,2008...awal muharam...pagi ni,dalm kesejukkan yg agak sejuk..aku terbangun dan bile bukak je mate...rupe2 nye da pagi... selesai solat subuh tibe2 ade semacam perasaan yg wujud jauh dlm lubuk hati ini rase rindu, sayang yg teramat sangat yg x boleh diurai kan dgn tulisan maupu kate2.. rindu kepade ahli keluarga yg tesayang....I love you alll!!! inilah merupakn pembakar semangatku untuk menjadi seorg doktor yg hebat,cute,comel dan bejaya dunia akhirat... gelak ketawe adik2 ku...sende gurau bersame2..abang2 ku ayahku da ummiku...argh...RINDU NYE........!!!! jauh d mate dekat d hati... tapi x pe....ni mungkin cabaran untuk aku mencapai cite aku.... akanku redah lautan api... akanku ramas batu2 yg keras di jalanan... akanku terbang walaupun kilat datang menghalang... akan ku berlawan jike ade spiderman or batman yg dtg menghalang... AKU PASTI BOLEH!!!!INSYA ALLAH.....!!! ..

sekian..
al-alifat..
maassalama..

Friday, October 30, 2009

Zainab al-Ghazali al-Zubaili seksaan dihadapi bersama keimanan kepada ALLAH


Zainab al Ghazali al Zubaili



Assalamualaikum..bersyukur kita pada illahi kerna kita masih dapat bernafas dan bergerak di atas muka bumi ini..sesungguhnye dunia ini hanya sementara sahaja...k..

kat urdun nie..musim sejuk dah tiba..banyaklah persediaan dah wat nak hadapi kesejukan kt sini..tuhan je yang tahu betapa sejuk nyer...klo nak amik whuduk tue termenung jup pandang paip tue..kejap2 pon ader laa dlm 15 minit..pastu terus pakai sweater n stokin..ya ALLAH menggeletarnyer nak tahan sejuk tue..x tahu lah nak cakap cmner....

TENGOK..sejuk yang macam nie pon kite x dapat tahan..tapi cuba lita lihat ..kita bayangkan akan seorang tokoh ini..Beliau adalah seorang wanita tetapi mempunyai jiwa dan hati sorang mujahid yang ingin menegakkan agama islam..disebabkan kekuatan inilah beliau sanggup menahan,menerima apa sahaja rintangan..BAYANGKAN beliau direndam kedalam AIR SEJUK dan pada ketika itu adalh musim sejuk...masyaALLAH kita pon nak pegang AIR mase musim sejuk pon dah x tahan ..masakan beliau pulak direndan kedalam AIR sejuk..Lihatlah pabila hati seseorang itu sudah cinta pada penciptanya dia akan sanggup melakukan apa sahaja kerna mereka tahu ALLAH akan sentiasa bersama mereka dan ganjaran ALLAH sedang menanti Al-jannah (kerna seksaan yang beliau hadapi ini menyebabkan dari umur 44 tahun ..org ingat 90 tahun..betapa hebatnyer seksaan yang beliau hadapi)

baca dan hayatilah kisah hidup beliau..semasa hayat nyer dikandung badan..

Zainab al-Ghazali al Zubaili merupakan seorang suri teladan wanita yang begitu tabah dan kental dalam menjalani rintangan dan cabaran di medan dakwah. Beliau dilahirkan pada tahun 1917. Mula ditahan pada tahun 1965, ketika itu usianya sekitar 44 tahun. Akibat dari penyeksaan yang dahsyat yang ditanggungnya dalam tahanan, mereka menyangka umurnya lebih dari 90 tahun, pada hal umurnya ketika itu 44 tahun. Ini menunjukkan betapa beratnya seksaan yang dilakukan oleh rejim Jamal Abdel Nasser.

Zainab al-Ghazali mengasaskan penubuhan “Jemaah Saidatina Muslimah”. Satu gerakan wanita yang selari dengan Ikhwan Muslimin yang mempunyai matlamat yang sama dengan Ikhwan Muslimin.

Meskipun beliau dipilih menjadi ketua pertama Jemaah itu, namum beliau telah berbai’ah dengan Mursyidul Ikhwan Muslimin, Hassan Al-Banna, pada penghujung abad 14 hijrah beliau ditugaskan memimpin Jemaah Saidatina Muslimah.


Tujuan jemaah ini ditubuhkan ialah untuk memimpin wanita Islam dan menyedarkan mereka serta mengangkat darjat mereka untuk menyebarkan panji-panji Islam, agar memahami Islam, supaya wanita-wanita Islam dapat menjalankan peranan wanita dengan mengikuti contoh wanita salafus soleh.

Semasa beliau memimpin Jemaah Saidatina Muslimah, beliau telah dapat membawa masuk ramai wanita-wanita Islam di Mesir, mereka telah dibentuk dan dididik mengikut model Tarbiyah Madrasah Rasulullah s.a.w

Di antara mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan Zainab al-Gahazali ialah dua saudara Syed Qutb, Aminah Qutb dan Hamidah Qutb, ; Halidah Hassan al- Hudaibi, al-Hayah Sulaiman al-Zubair, Fatiraah al-Fath, Aminah al-Jauhati. al-Waliyah al-Hudaibi dan al-Afdah. Beliau sifatkan sebahagian dari mereka sebagai sebahagian anak-anaknya, sebahagian dari mereka sebagai adik-adiknya, sebahagian dari mereka sebagai kakak-kakaknya, dan sebahagian dari mereka sebagai ibu-ibunya. Kerana di antara mereka ada yang berumur 85 tahun.

Ummu Ahmad salah seorang darinya, dia telah ditangkap oleh rejim Jamal Nasser ketika dia berusia 85 tahun, ketika Zainab mendengar berita itu, beliau memperkatakan bahawa ini adalah pertanda baik bagi Islam. Musuh-musuh Islam telah gentar kepada wanita Islam yang telah tua lagi uzur. Ini menunjukkan hasrat dan minat terhadap Islam terlalu tinggi. Musuh-musuh Islam telah gentar, mereka tidak dapat membezakan antara yang bertenaga dan tidak bertenaga, antara wanita dan lelaki, antara tua dan muda, semuanya sama sebagai musuh mereka.

Suami Zainab seorang yang dihormati, seorang alim lagi tinggi ilmunya dan sangat kuat memberi dorongan kepada isterinya untuk meneruskan dakwah di tengah-tengah masyarakat manusia di Mesir. Zainab al-Ghazali menceritakan ketika penyeksaan yang dihadapinya di penjara sampai kemuncaknya, mereka telah mengunakan pelbagai cara untuk melemahkan jiwa dan rohnya menyebabkan beliau terpaksa dibawa ke hospital.

Regim Jamal Abdel Nasser memaksa suaminya menceraikannya dan membawa surat cerai itu ke dalam bilik kurungan di hospital, di mana Zainab sedang dirawat. Ketika saudara-saudaranya melawatinya mereka menceritakan kepadanya bahawa suaminya dipaksa menceraikan Zainab al-Ghazali,tetapi beliau bersumpah “sekali-kali tidak aku menceraikan isteriku”. Demikianlah keteguhan, kesetiaan dan pengorbanan suaminya, sehingga ia kembali menemui Tuhannya ketika Zainab al-Ghazali masih dalam tahanan.

Kisah tahanan Zainab al-Ghazali adalah sangat mengkagumkan, kerana seorang wanita telah dapat menanggung penyeksaan yang lebih berat dari penyeksaan ke atas seorang lelaki. Beliau menyebutkan sebelum ia ditahan, Jamal Nasser mengarahkan Jemaah Saidatina Muslimah dibubarkan dengan menghantar notis melalui mahkamah, dan akan menarik notis pembubaran itu dengan syarat Zainab al-Ghazali mestilah berkerjasama dengan Parti Isytirokiyah. Zainab al-Ghazali menolak, kemudian ia ditawarkan menjadi Menteri Kebajikan Masyarakat, beliau menjawab: “Dalam perjuangan aku tidak bercadang untuk menjadi menteri, aku hanya mahu berdakwah” Jamal Nasser telah putus asa memujuk Zainab al-Ghazali untuk masuk ke Parti Isytirokiyah, Jamal Abdel Nasser mengeluarkan perintah untuk menangkap Zainab al-Ghazali

Sewaktu beliau dibawa keluar dari rumahnya satu pembunuhan telah dirancangkan. Sebuah kereta merempuh kereta yang membawa Zainab al-Ghazali. Setelah rancangan awal ini gagal, akhirnya Zainab sekali lagi ditahan, setelah dibebaskan pada tahun 1964.

Zainab Al-Ghazali terus dibawa ke penjara dengan sebuah kereta, dalam perjalanan itu beliau telah dimaki hamun dengan teruk, tidak dapat diterima oleh akal. Setelah sampai ke penjara beliau diseret ke bilik kurungan dengan kata-kata yang kesat, yang tidak wajar dihadapkan kepada binatang, apatah lagi kepada manusia. Mereka mengugut untuk membunuhnya seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh anggota Ikhwan Muslimin, mereka mengugut untuk menanamnya hidup-hidup seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh orang yang sealiran dengan Zainab al-Ghazali. Dengan kata-kata yang kasar, ia diheret ke bilik kurungan oleh seorang lelaki yang bertubuh besar seperti syaitan hitam. Zainab al-Ghazali mengesahkan “Saya berdoa dalam hati saya. Ya Allah, kurniakanlah ke atas ku ketenangan, dan tetapkanlah pendirian ku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hati ku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai”.

Itulah yang dapat saya katakan. Kemudian saya terus dimasukkan ke dalam bilik kurungan. Dalam bilik kurungan itu ada dua orang lelaki (syaitan) yang sedang duduk di atas meja membelik-belik buku catatan, yang saya tahu itu adalah buku catatan Syahid Abdul Fatah Ismail. Tahulah saya bahawa Abdul Fatah juga ditangkap ketika itu.

Di waktu itu saya mendengar azan ‘Asar saya bersyukur kerana Allah SWT telah menyelamatkan saya dari “keganasan syaitan”. Saya dapat menunaikan sembahyang, dan tiba-tiba datang lagi syaitan durjana, dengan sikap yang kasar dan keras memerintahkan saya ke sel kurungan. Saya diheret ke sel kurungan dan penyeksaan pun bermula. Semasa saya diheret ke sel kurungan, saya melihat dalam sel penjara itu ada tubuh-tubuh manusia yang diseksa, tahulah saya bahawa mereka dari keluarga Ikhwan Muslimin. Mereka sedang diseksa dan dipukul. Mereka adalah pemuda-pemuda yang saya sifatkan sebagai anak-anak saya, pemuda yang pernah dan sering datang meminta pengajaran dan nasihat dari saya. Saya berdoa “Ya Allah tetapkanlah pendirian kami, Ya Allah peliharalah kami daripada kejahatan orang-orang yang jahat.”

Saya dimasukkan ke dalam sel kurungan, kuasa eletrik dinyalakan dengan kuat. Bilik itu dipenuhi anjing-anjing, anjing-anjing yang saya tidak tahu herapa banyak bilangannya. Anjing-anjing itu dilepaskan kepada saya, saya memejamkan mata dan meletakkan dua tangan saya ke dada saya, kerana saya gerun melihat anjing-anjing ganas lagi lapar itu. Saya dengar pintu ditutup dengan rantai dan dikunci. Saya merasai seluruh tubuh saya dikerumuni dan digigit oleh anjing itu. Saya membuka mata dan kemudian memejamkan mata saya, kerana penyeksaan yang amat sangat. Ketika itu saya berdoa kepada Allah s.w.t dalam hati saya dan anjing-anjing itu terus menggigit dan menggigit, merobak-rabikkan dan memanjat-manjat seluruh tubuh saya — itulah yang saya rasai. Saya berdoa “Ya Allah!!! tetapkanlah hati ini dan palingkanlah hati ini dari yang lain Ya Allah, agar hati ini melupakan penyeksaan ini. Ya Allah!!”

Kemudian saya dengar pintu dibuka orang, dan saya dibawa keluar. Saya menyangka pakaian saya yang putih bersih ini berlumuran darah… itulah yang saya rasai dan sangkakan. Alangkah terkejutnya saya, tiada apa-apa kesan, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Saya tahu bahawa Allah s.w.t bersama-sama dengan saya…Maha suci Engkau wahai Tuhan ku.”

Beliau mengeluh dan merasai nikmat kurniaan Allah yang tinggi serta kemurahan Allah Ss.w.t kepadanya dan pemeliharaan Allah kepadanya.

Zainab al Ghazali menceritakan : “Syaitan yang memegang tangan saya bertanya kepada saya: Bagaimana anjing-anjing itu tidak merobak rabikkan daging engkau.. Bagaimana anjing itu tidak menggigit engkau!!! Ada dua orang syaitan ketika itu, masing-masing memegang belantan di tangan mereka.

Waktu itu hari hampir isyak kerana bayang-bayang dari luar kelihatan kemerah-merahan. Saya dibiarkan bersama anjing-anjing itu selama tiga jam. Inilah satu bentuk penyeksaan yang saya rasai. Saya berserah bulat kepada Allahs.w.t kerana Dia lebih berkuasa dari segala-galanya. Kemudian peningkatan penyeksaan pun diteruskan. Satu ketika saya direndam di dalam air sejuk, pada hal ketika itu musim sejuk.

Beliau menyatakan, satu ketika melihat surat arahan tulisan tangan Jamal Abdel Nasser, kepada pegawai penjara yang memerintahkan supaya Zainab al-Ghazali diseksa lebih dari seksaan terhadap lelaki.

Demikianlah! segala macam penyeksaan mereka lakukan. Bermula dengan gigitan anjing-anjing, ke dalam sel yang berisi air dan udara sejuk dan macam-macam lagi penyeksaan. Dengan segala sepak terajang dan pukulan-pukulan cota menyebabkan Zainab al-Ghazali terpaksa dirawat di hospital beberapa kali.

Beliau mengesahkan, satu hari pengawal penjara yang ditugaskan untuk memukulnya, tidak mahu memukulnya. Ia berkata “Duhai Makcik ku (Ya Khali), tidak sanggup saya memukulmu, tidak ada sebab mengapa harus saya memukul mu, Ya Khali”. Rupa-rupanya ketika itu, ketua penjara mengintai perbualan mereka, ia menyeret keluar dan memaki hamun pemuda itu. Pada esok harinya, ketua penjara memberitahu kepada Zainab al-Ghazali, pemuda itu ditembak mati.

Pegawai penyeksa-penyeksa di penjara terkejut kehairanan bagaimanakah penyeksaan yang amat berat itu sanggup ditanggung oleh seorang wanita. Iman seorang wanita yang kebal dan kental, lebih kuat dari bubur Muhathah. Mereka amat takjub dan mereka mengatakan, ini adalah suatu perkara yang luar biasa. Salah seorang dari mereka datang berjumpa dengan Zainab al-Ghazali. Ia bertaubat dan meminta Zainab untuk mengajarnya Islam dan bagaimanakah hendak mendirikan Solat. Ini menunjukkan bahawa mereka bukan sahaja dilatih keganasan fizikalnya, malah dilatih dengan fahaman mereka.

Oleh kerana itu ada di antara mereka berkata kepada Zainab al- Ghazali: “Kamu sering berkata tentang neraka jahanam. Sekarang kamu berada dalam neraka Jamal Abdul Nasser. Mintalah keampunan dari Nasser atau engkau terima syarat-syarat yang ditawarkan olehnya. Ketika Zainab berkata: Allah…Allah…., salah seorang dari mereka berkata: Seandainya kami nampak Allah yang kamu sebut itu, kami akan tangkap ia dan penjarakan bersama-sama kamu. Inilah kekufuran yang berlaku. Inilah yang menyebabkan mereka takut dan gentar kepada gerakan Islam.

Kemudian beliau dibicarakan dalam mahkamah pura-pura, beliau dipenjara seumur hidup. Beliau dipenjara bersama-sama dengan Hamidah Qutb, bersama dengan seorang wanita yang sarat mengandung.Pada hari-hari awal di dalam kem tahanan tentera, mereka dihidangkan dengan roti kering yang disapu dengan najis. Mereka menahan kelaparan yang amat sangat. Mereka ditempatkan di tempat yang busuk lagi kotor. Mereka menjenguk keluar, manalah ada kiranya sisa-sisa makanan, ada pengawal penjara yang baik sedikit mencampakkan kulit-kulit pisang ke dalam sel kurungan, mereka ambil dan makan kulit-kulit pisang itu, mereka tidak sanggup memakan roti yang disapu dengan najis.

Zainab al-Ghazali dipenjara di sebuah kem tahanan tentera yang terletak di pinggir kota Kaherah. Beliau melihat wanita-wanita yang telah rosak akhlaknya, mereka rosak kerana dadah dan arak, mereka telah kehilangan kehormatan mereka, akibat dari proses pembaratan yang dilakukan oleh rejim sosialis. Zainab al-Ghazali dan saudara-saudaranya itu diberi layanan yang buruk, berbeza sama sekali dengan layanan yang diberikan kepada wanita-wanita Yahudi yang ditangkap kerana kegiatan mereka sebagai pengintip.

Sehingga beberapa lama beliau ditahan, di satu pagi sekitar tahun 1973, beliau dipanggil dan ditunjukkan surat pembebasan. Betapa berat kakinya untuk meninggalkan saudaranya Hamidah Qutb, tapi apakan daya semuanya diserahkan kepada Allah s.w.t, kerana Allah s.w.t lebih berkuasa dari segala-segalanya. Tidak lama kemudian Hamidah pun dibebaskan. u perkara yang benar.Menurutnya, satu perkara yang menguatkan beliau untuk menanggung segala penyeksaan, kerana beliau sering berjumpa Rasulullah s.a.w dalam mimpinya. Oleh itu beliau yakin bahawa perjuangannya adalah benar dan jalan yang ditempuhinya adalah benar. Rasulullah s.a.w bersabda “Syaitan diharamkan menyerupai ku”. Oleh itu ia bermimpi berjumpa Rasulullah s.a.w adalah sat

Beliau telah menulis sebuah buku yang menceritakan tentang segala pengalaman selama berada dalam tahanan tersebut yang bertajuk : 'Hari-Hari dalam Hidupku'. Beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada tahun 2005.

Demikianlah kisah jerih perih perjuangan Zainab al-Ghazali, seorang pejuang wanita yang sukar dicari ganti. Semoga kita dapat mengikut jejak langkah perjuangan beliau.

ikhlaskan hati bersihkan jiwa..
semoga saye dan sahabat dapat mengambil pengajaran dari kisah mujahidah ini..

al-alifat..
maasalama

sesungguh nya engkau tahu..wahai sahabat..

sahabat seperjuanganku...sedehnyer x dapat iftar same2..xpe2..hehe^_^


HArgailah Bila Bersahabat,

Sayangilah Bila Bersama,

Maafkan Bila Terluka,

Rindulah Bila Berjauhan,

Fahamilah Bila Keliru,

Nasihatlah Tika Terleka,

Tegurlah Andai Tersilap.




Tuesday, October 27, 2009

soal hati??


assalamualaikum.. bersyukur kita kehadrat illahi masih memberi kesempatan pada kita untuk bernafas di muka bumi ini lagi..ok..dlm post kali nie aku ingin berkongsi satu cerita mengenai hati yang bertajuk soal hati??..aper kata hati??
so..bace lah amik pengajaran dari kisah ini....
jangan nampak panjang je x nAK baca dah...rugi tau..^_^

selamat membaca..




Mama….salahkah aku mencintainya??
Aku terkedu apabila soalan itu keluar dari mulut mongel itu lalu singgah di telingaku beberapa tahun lalu. Ya. Aku baru sedar bahawa puteriku sudah remaja, sudah mengenali alam percintaan. Namun apa boleh ku buat, dia telah jatuh cinta!

Apakah yang bakal ku 'bual'kan kepadanya tentang cinta. Aku mencongak kata-kata yang bakal ku susun, agar dia tidak akan lari dari aku. Aku bertekad untuk menjadi ibu yang mendengar. Jika aku gagal. Aku akan kehilangannya buat selama-lamanya.

Apakah cinta itu sebenarnya? Bagaimana Islam memandang cinta? Bagaimana pula jika cinta telah menghampiri kita?

Cinta atau mahabbah asalnya bermakna bening dan bersih. Boleh diertikan juga air yang melimpah ruah selepas hujan turun dengan lebatnya. Oleh itu boleh disimpulkan al Mahabbah sebagai luapan hati dan gelojak rindu ketika diselubungi keinginan untuk bertemu dengan kekasih.
Cinta boleh membawa sengsara namun boleh juga membawa bahagia. Ianya bergantung kepada bagaimana kita mengurus cinta itu. Islam memandang cinta terhadap berlainan jenis dalam 3 perspektif :

1. Menyintainya kerana Allah (mendekatkan diri pada Allah dan mentaatiNya). Ini termasuk cinta yang bermanfaat. Contohnya cinta suami isteri yang bernikah untuk menjaga dirinya dari perkara maksiat dan juga bernikah kerana mengikuti sunnah Rasulullah menyambung generasi pejuang.

2. Cinta yang mendatangkan murka Allah. Lebih kita kenali sebagai cinta kerana nafsu berahi. Cinta inilah yang memalingkan kita dari Allah, membuat kita lupa akanNya dan mendorong untuk melanggar syariatNya. Firman Allah yang bermaksud "Dan di antara manusia ada orang yang mengangkat sesembahan selain Allah, mereka mencintai sebagaimana mencintai Allah. Adapun orang-orang beriman sangat cintanya pada Allah. Dan Allah tidak akan menunjuki orang-orang fasik." ( al-Baqarah :65)

3. Cinta yang mubah (harus), adalah cinta yang tidak ada unsur kesengajaan. Misalnya 'cinta pandang pertama' yang tidak sampai kita membuat maksiat kepada Allah. Kita merahsiakannya dan menahan diri kita untuk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang.

Jadi bagaimana kita menanggapi dan mengurus perasaan cinta yang menghampiri kita?

Mana mampu kita hendak menolak cinta yang datangnya tanpa diundang. Memang perasaan cinta tidak boleh ditahan dan dibendung cuma kita hendaklah berlaku jujur dan menyalurkannya mengikut kehendak syariat. Perasaan 'cinta suci remaja' memang biasa diucapkan Cuma dalam hal ini syaitan memainkan peranan dalam menggelincirkan kitakepada kemungkaran dan larangan Allah. Memang adat bercinta semuanya mendakwa cinta mereka ikhlas dan suci murni tetapi syaitan memainkan peranannya sehingga tidak kita sedari ia banyak melanggar larangan Allah. Ingatlah bahawa setiap yang haram itu adalah haram walau apa keadaan sekalipun cuma kita yang kadang-kadang cuba 'menghalalkannya' dengan membuat pelbagai alasan, itu dan ini. Di sisi Allah ia adalah satu dosa dan setiap dosa layaknya adalah neraka.

Apa kata kita lihat hadis Rasulullah ini dalam sunah Ibni Majah : "Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah"

Apa? Nikah?!!, Tidak mungkin... sekolah pun belum habis, bagaimana nak bernikah?

Marilah kita lihat apa yang dikatakan pencipta kita : "Janganlah kalian dekati zina..." (al Isra':32)

" Ah, terlalu ekstrim! Takkanlah bercinta dianggap mendekati zina?" Tapi bukankah kita pernah dengar sabda Rasulullah: "Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita… Tidaklah bersendirian diri dengan seorang wanita kecuali ketiganya syaitan…" (hari Tabrani). " Kedua tangan juga dapat berzina dan zinanya adalah menyentuh dan kedua kaki juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju tempat maksiat) dan mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman" (hari. Muslim dan Abu Daud)

Anakku, kamu seorang remaja Muslim yang baik, tidak akan berdalih lagi untuk mengelak dari perkataan Allah dan RasulNya. Mampukah anakku tidak berdalih lagi? Umpamanya kerana kasihan, kerana ingin mendakwahinya, kerana boleh menasihatinya, kerana mencari rakan diskusi intelek, dan sebagainya.

Jadi mama, apa penyelesaiannya?

Bagi anakku yang sudah jatuh cinta, rasakan cintamu dalam hati, berusahalah untuk melupakannya buat sementara waktu dan sibukkan diri dengan sesuatu yang bermanfaat. Tahanlah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama seperti mengelamun, berangan-angan dan membayangkan wajahnya yang tampan dan menggoda. Bersabarlah menghadapi ujian cinta ini. Jagalah batas batas pergaulan. Peliharalah kehormatan diri. Jangan biarkan cinta yang mubah ini menjadi cinta yang salah. Berdoalah kepada Allah agar dipertemukan kamu jika dia paling sesuai untukmu, agamamu dan keluargamu. Apabila tiba masanya nanti, apabila jodohmu ada insyaAllah kamu akan ditemukan dalam hubungan yang diredhai Allah.

Pun begitu perhatikanlah juga perkara-perkara di bawah ini agar hatimu tidak mudah menjadi rawan :

1. Tundukkan pandanganmu dari perkara-perkara yang boleh menaikkan nafsu. Ataupun janganlah merenung kaum berlawanan jenis (an Nur:30-31)

2. Hindari berdua-duaan dan ikhtilat (campur gaul tanpa batasan). Elakkan berinteraksi dengan bukan mahram dengan perkara-perkara kurang penting yang melalaikan.

3. Hindari dari menonton filem atau drama atau cerita cinta yang mengasyikkan dan mengghairahkan nafsu.

4. Hindari bacaan/novel yang menghanyutkan hati kita lantas tergoda dengan perangkap cinta palsu.

5. Hindari lagu-lagu cinta kerana boleh melemahkan hati dan memendekkan cita-cita.

6. Sibukkan dengan mengaji dan berzikir. Bergaullah dengan kawan-kawan yang baik kerana kadang-kadang hati kita kalah kepada 'cinta' ini kerana kebodohan kita terhadap ilmu agama dan lemahnya iman kita.

7. Apabila kita telah mempunyai seorang 'teman akrab', cukuplah kiranya kita fahami maksud firman Allah "Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit kedua tangannya seraya berkata "Aduhai kiranya dulu aku mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku. Kiranya aku dulu tidak menjadikan si fulan itu teman akrabku (kekasihku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku al-Quran ketika al-Quran telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mahu menolong manusia" (al-Furqan"27-29). Maka janganlah kita menyesal dikemudian hari kerana terlanjur mengambil seorang 'teman akrab' yang kononnya menyintai kita.

8. Puasalah untuk meredam perasaan nafsu dan rindu. Ingatlah firman Allah yang bermaksud: "Adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan nafsunya maka sesungguhnya syurgalah tempatnya" (an-Naziat:40-41).

9. Bernikah sahajalah jika sudah benar-benar mampu dari segi fizikal, kewangan, emosi dan intelekmu.

Aduhai mama, susahnya!

Boleh jika kamu mahu, jangan bersedih. Syurga itu kan lebih indah. Dalam sabda Rasulullah juga bersabda bahwa jika kita meninggalkan sesuatu yang disukai manusia tapi dibenci Allah maka Allah akan mencukupkan diri kita dari sesuatu yang kita perlukan.

Alangkah baiknya Allah, sanggupkah kita mengkhianatiNya? Bukankah Dia yang telah mencipta dan memelihara kita selama ini? Tidakkah Dia lebih baik dan sesuai, maka pantas untuk dicintai? Rasulullah bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang hamba sehingga ia lebih mencintai Allah daripada mencintai anaknya, orang tuanya dan semua manusia"

Siapakah yang dapat menolong kita di hari akhir nanti? Kekasih kita kah? Tentu tidak. Oleh kerana itu tetaplah tersenyum dan berlapang dada dalam menghadapi cinta ini. InsyaAllah, Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik, kekasih yang suci dan soleh/solehah yang bergelar suami/isteri, di dunia dan syurga di akhirat nanti, insyaAllah.

Namun anakku, jika kamu dan kekasihmu sudah tidak boleh dipisahkan lagi, cintamu sudah terlalu mencengkam kalbu, tidurmu sudah tidak lena lagi, makanmu sudah tidak lagi kenyang, mandimu sudah tidak lagi basah, mama relakan perkahwinanmu. Mama akan aturkan pernikahanmu secepat mungkin, demi menjaga kesucian syariat dan memelihara satu rantaian zuriat masa depan yang bersih,suci dan soleh sepanjang generasi zaman. InsyaAllah...

(Sumber : Majalah Perspektif(JIM) Jan/Feb 2005)

Monday, October 26, 2009

Apa Kata Mereka Pada Islam??

(ikhlaskan hati serta sucikan jiwa)
Assalamualaikum..Bersyukur kita kepada Allah kerna masih memberi kita nikmat yang tidak terhitung banyak nya..tadi aku pergi bersiar-siar memakan angin di blog sahabat serta kawan ku yang lain maka terjumpalah akan daku satu post yang begitu menarik ...(ok stop2 merapu)
(kembali normal)..wahai sahabatku sekalian cuba kita lihat betapa kita telah diperkotak katekkan oleh mereka (yahudi) kita dipergunakan sewenang-wenang nyer oleh mereka..sesungguhnyer sedarlah kita telah jauh terhanyut dek termakan umpan mereka yang sungguh berbisa..ayuh sahabatku bangunlah menentang mereka..dimanakah maruah kita sebagai ummat islam..??
pelajar agama zionis

Kata-kata Rabbi Yahudi,"Janganlah umat Islam bermimpi untuk mengalahkan Yahudi selagi bilangan mereka yang menunaikan solat Subuh di masjid tidak menyamai bilangan mereka yang menunaikan solat Jumaat."





Moshe Dayan, bekas Menteri Luar Israel berkata mengenai 3 kelemahan umat Islam zaman sekarang :
1. Tidak mengkaji sejarah dahulu.
2. Tidak membuat perancangan dengan teliti.
3. Malas.





Lord Cromer - Gubernor Inggeris di Mesir & Sudan telah menulis " bahawasanya tanah jahan yang diberi kemerdekaan itu perlu diserahkan kepada anak negeri yang dapat melangsungkan dasar-dasar dan polisi yang menjaga kepentingan dan keselamatan Barat "






Theodore Hertzel - pencetus idea penubuhan negara Yahudi ( tulis buku Negara Yahudi : 1895 ) "misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran - ucapan di Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland : 1897.



William Ewart Gladstone ( 1809 - 1898 ) - mantan PM Britain zaman Queen Victoria "selagi mereka ( umat Islam ) berpegang dengan kitab ini, selama itulah mereka bangkit dan kita tidak dapat menundukkan mereka. Oleh itu pisahkan mereka dari Kitab ini". - ( ucapan beliau sambil mengangkat Al-Qur'an dalam Parlimen Britain ketika membincangkan penentangan umat Islam terhadap penjajahan )



p/s:segala yang baik itu datangnyer dari ALLAH dan yang buruk itu dari kesalahan diri ana sendiri..syukran..nasihat ini kutujukan dahulu pada diriku ini..
al-alifat..
post ini ku culik dr sahabatku..
www.brofat.blogspot.com

Sunday, October 25, 2009

Nasihat Seorang Ayah..

berjihadlah kamu dijalan ALLAH.. jangan pernah kenal apa itu putus asa kerna ia adalah racun bagi org yang berjihad..pergilah kamu.. sesungguhnyer aku merestui pemergian mu..wahai anakku..


Wahai puteriku ! Aku seorang lelaki yang kini bakal merangkak ke usia 50 tahun .Aku dah pon meniggalkan zaman mudaku berserta mimpi-mimpi indahnya. Aku juga telah mengembara ke pekbagai negara dan bertemu dengan pelbagai jenis manusia serta menempuhi banyak pengalaman didunia ini,maka dengarlah kata-kataku yang penuh kebenaran berdasarkan usia dan pengalaman yang tak pernah kamu dengarinya dari individu lain..


Inilah nasihatku kepadamu wahai puteriku, dan inilah kebenaran, maka tak perlulah engkau mendengarnya tapi ketahuilah sesungguhnya hanya di tangan kamu wahai puteriku. bukan pada tangan sekalian kami ini.

pada tangan-tangan kamulah kunci segala kebaikan .Sekiranya kamu benar-benar berkehendak maka akan baiklah dirimu dan akan baiklah masyarakat keseluruhannya dengan sebab perubahan yang kamu mulakan ini..

Wassalamualaikum Warahmatullah..
Seorang ayah

~diolah dari puteriku~


akan ku abadikan segala kata-katamu dalam ingatan hingga akhir hayatku..
sesungguhnya banyak yang aku pelajari darimu wahai ayah..

p/s:nasihatnyer sungguh panjang x sempat untuk ku tuliskan disini kerna kejap lagi kuliah nak stat lg 5 minit je.. x cukup maa ..hehe ^_~ jadi klo korang nak tahu nasihat nyer aper..ask your father laa..hehe.. ke mama kee..dua2 same.. ..kerna pada mereka berdualah lah tersimpan mutiara itu..

al-alifat

Friday, October 16, 2009




Matlamat salah cuba menghalalkan cara.

i Melaluhidup sebagai remaja, hidup di universiti yang berjauhan dari ibu bapa, sedikit sebanyak, tempiasnya akan terkena juga. Terlalu banyak dugaan dalam cinta siswa siswi dan tidak semudah kata-kata untuk memelihara diri. Kehidupan di kampus yang jauh dari pengawasan keluarga menyebabkan diri mudah terpedaya dengan ajakan nafsu.

Bagi mereka yang sudah terjebak, bukan mudah untuk membuat keputusan yang rasional di saat emosi dan perasaan sedang berkecamuk. Kalau ambil keputusan untuk berpisah, adakah masih ada lelaki lain yang seperti dia? Kalau diteruskan hubungan ini, sanggupkah aku menanggung dosanya?

Tiada siapa yang akan menolong aku kalau bukan aku. Kekuatan itu mesti bangkit dari dalaman diri sendiri. Jika niat itu sudah nekad, Allah Taala akan permudahkan jalan itu.

Inilah dunia sekarang yang penuh dengan kekeliruan dan jauh dari penghayatan Islam sebenar. Masing-masing menggunakan ugama sebagai pasport untuk membuat kebaikan dari kaca mata mereka sendiri bukannya apa yang telah digariskan oleh Allah Taala dan Rasul.

Walaupun pada awalnya kita berniat hendak melakukan sesuatu yang baik, tapi mudah sungguh syaitan dan nafsu memesongkan niat suci itu dalam pelbagai cara yang cukup kreatif.

Cinta siswa siswi senonimnya cinta anta anti.

Rasanya ramai remaja merasakan perlu kepada teman lelaki atau perempuan yang berlainan jantina merupakan satu ‘keperluan’ untuk rasa sempurna. Tempiasnya terkena juga kepada golongan remaja khususnya siswa dan siswi yang nampak komited pada kerja-kerja dakwah.

Sememangnya manusia lebih terdedah kepada kebaikan yang adakalanya mengaburi mata mereka, walhal perkara itulah sebenarnya yang mengundang malapetaka buat diri mereka sendiri. Begitu payahnya kita mahu membezakan perkara yang baik dan yang benar-benar baik. Apabila kita sudah terhantuk barulah kita baru terngandah itulah sebenarnya kesilapan.

Mereka tahu mereka hidup dalam dosa dan kesalahan, cuma yang penulis tidak faham bagaimana mereka boleh rasa sayang untuk lepaskan pasangan semata-mata mereka rasa dalam perhubungan mereka masih ada kebaikan, bersandarkan kepada sms tazkirah, suruh bangun tahajjud. Bagaimana mereka memandang dan menilai kebaikan?

MATLAMAT HALALKAN CARA

Penulis rasa gusar memandangkan beberapa kes yang banyak berlaku di kalangan mereka ingin membawa Islam, tetapi akhlak pergaulan muslimah dan muslimin tidak dijaga.

Hanya berbekalkan perkataan yang berbentuk perbincangan, jihad, tazkirah, dan mengejutkan untuk ber-tahajjud, sinonim dengan perbincangan berbau Islam mereka anggap hubungan mereka ini sudah diredhai walaupun hanya sekadar bertelefon, sms, e-mail dengan luahan perasaan cinta masing-. Tambahan lagi pengaruh nasyid temporari kini yang hangat mengutarakan lagu cinta sesama muslim menjadi penghangat cinta bagi mereka yang menghalalkan cara.

Segala-galanya adalah mainan perasaan yang kerap melihat kebaikkan di dalam dosa itu, dan amat jarang bagi kita untuk bermuhasabah di atas kebaikkan-kebaikan yang kita sangkakan telah dilakukan. Memanglah alam remaja, teramat indah jika ada orang lain yang sentiasa caring ke atas kita, tetapi percayalah ianya hanyalah khayalan sementara kerana selepas hidup bersama barulah kita tahu kelemahan dan keburukan pasangan masing-masing.

Bila anak-anak sudah bertambah dan kesibukan hidup pun juga bertambah, hilanglah segala impian-impian dan angan-angan terdahulu.

Kepada adik-adik remaja, khususnya mereka yang di bangku menara gading, jauhilah maksiat ber-couple atau apa sahaja perlakuan mungkar kerana semuanya itu saling membuktikan kepada Allah Taala bahawa kalian berdua amat berani mendurhakai Allah Taala. Rumahtangga dibina bukan hanya atas cinta, tetapi juga pada saling mempercayai.

Jika Allah sudah diingkari, siapa lagikah yang boleh dijadikan tempat meletakkan kepercayaan? Dosa semalam akan pasti menjadi kecurigaan hari ini, esok dan selamanya.

Muhasabahlah.

HAYATI AJARAN ISLAM SEBENAR

Kita bincang pasal manusia, naluri manusia suka dicintai dan mencintai, hati pula kalau sentiasa senang akan menjadi bosan tapi kalau sentiasa susah hati akan menjadi rawan, nafsu adalah kelemahan manusia. Barang siapa berjaya menundukkan nafsu, martabatnya akan menyaingi malaikat, kalau ditundukkan oleh nafsu akan turun lebih rendah daripada binatang.

Memang susah merubah seorang musuh menjadi kawan, kemudian menjadi sahabat, memadamkan kemarahan hati dan merubah muka marah dengan senyum, memberi maaf kesalahan sehingga udara yang tadinya mendung menjadi terang benderang. Memang susah melakukan itu, dan ini hanyalah pekerjaan orang yang berhati waja, mempunyai kemahuan yang besar dan bercita-cita mulia.

Namun sedar atau tidak, takwa kepada Allah Taala adalah yang perlu ditekankan. Betapa beratnya balasannya andai kita tersilap langkah dan akhirnya terjerumus ke arah maksiat yang pastinya kita semua maklum tentang balasan Tuhan.

وَٱلَّذِينَ جَـٰهَدُواْ فِينَا لَنَہۡدِيَنَّہُمۡ سُبُلَنَا‌ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

Allah Taala berfirman yang bermaksud: Dan orang yang berusaha (berjihad) dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan kami, dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya al-Ankabut (29:69)

Usahlah berlengah lagi untuk berhijrah, andai sudah terdetik dalam hati bahawa perlakuan kalian buat ini adalah salah dan dilaknat Allah Taala, segeralah berhijrah kerana teramat khuatir andai hanya kali ini sahaja peringatan Allah Taala datang untuk menegur kita dan kita pula tidak mengendahkannya, kita akan terus hanyut dengan dosa kita sampai ke akhir hayat kita.

Perlakuan matlamat menghalalkan cara mengelabui mata.

Perintah itu wajib.

Berjihadlah dalam mencari cinta yang suci iaitu cinta selepas pernikahan. Mengapa mencari kaca andai telah dijanjikan permata, dan mengapa mencari api yang membakar kalau sudah dijanjikan salju dingin. Bersabarlah untuk sesuatu yang lebih manis pada masa akan datang.

Jika kita mencari redha Allah dengan kemarahan manusia, nescaya dicukupkan Allah dengan keredhaannya , jika kita mencari kemarahan Allah dengan keredhaan manusia nescaya Allah Taala serahkan kita kepada manusia.

Mua’dz ra berdoa sebelum kematiaannya: Aku mencintai hidup hanya untuk tiga perkara iaitu untuk berpuasa di siang hari, untuk qiammullail di malam hari dan untuk berkumpul dengan para ulama

Carilah kesibukkan di antara terlopong masa dengan pekerjaan, dari sesenang pekerjaan yang dikira ibadat yang boleh menghasilkan pahala.

ameen

maasalama,

al-alifat..

p/s:petikan ini ku copy dari seorang yang sayangkan islam..

http://puteraazhari.blogspot.com/2009/10/cinta-kampus-matlamat-halalkan-cara.html

Wednesday, October 14, 2009

peringatan buat diriku n sahabat sekalian..SEKUNTUM MAWAR YANG BERDURI..

ASSALAMUALAIKUM..BERSYUKUR KEPADA ALLAH KERNA MASIH MEMBERI PELUANG KEPADA AKU UNTUK BERKARANG..
AKU sEORANG MANUSIA Y LEMAH SENTIASA TERLUPA DAN ALPA AKAN TUJUAN AKU HIDUP DI DUNIA INI..SYUKRAN KEPADA RAKAN2 YANG SENTIASA MEMBERI KU NASIHAT DAN PERINGATAN..
MANUSIA INI PERLULAH SENTIASA DI BERI PERINGATAN AGAR SENTIASA BERINGAT..

NIE AKU INGIN CERITA KAN SATU CERITA..
aku tersedar dari lamunan mimpi pabila membaca cerita ini bahawa betapa penting nyer seorang wanita itu..
wanita ini kadang2 boleh menjadi penawar atau racun kepada umat manusia..terutama kepada insan bernama lelaki..kerana fitnah terbesar bagi lelaki ialah perempuan..
peringatan juga kepada diriku ini..masyaALLAH aku berasa begitu berdosa pabila menilai diri ini..

rasulullah juga malu nyer lebih malu dari seorang anak dara..
wanita itu perlu menghiasi diri nyer dgn sifat malu..
kerana sebaik2 perhiasan di dunia adalah wanita solehah..

aku sering berjumpa dgn ramai lelaki y menjaga batas2 mereka dan sentiasa menundukkan pandangan..kadang2 aku terfikir mereka lelaki sangat menjaga diri dari kemurkaan ALLAH.. maka, perempuan mesti lebih dari itu dalam menjaga diri mereka..
ya ALLAH ampunkan dosa kami diatas kelalaian ini..
oleh itu, aku seru pada diriku dahulu agar melakukan perubahan diri dalam mencari redha illahi..sedikit2 lama jadi bukit...

al-alifat..

BACALAH CERPEN INI...SEKUNTUM MAWAR YANG BERDURI..

bingkisan tinta ini kutujukan istimewa buat mereka yang mencari kejernihan redho illahi dalam percintaan..
buat mu..
pencari cinta sejati,cinta yang abadi..
terima lah seindah mawar berduri..

sambungan..di post akan datang...

Tuesday, October 6, 2009

peringatan buat diriku serta sahabat sekalian...

sbg ingatan..

'kita adalah kejadian yg sempurna tetapi apa yg kita lakukan selalunya tidak sempurna.'

Pandangan mata selalu menipu,
Pandangan akal selalu tersalah,
Pandangan nafsu selalu melulu,
Dan pandangan hatilah yg hakiki,
kalau hati itu bersih..

Lahir satu tarikh tidak dapat dipinta,
Mati satu tarikh tidak dapat ditunda...
Bila mata bertemu mata akan mula rasa kasih.
Bila hati bertemu hati akan mula rasa sayang.
Tapi....bila dahi bertemu sejadah akan terasa kebesaran Allah S.W.T

Menuntut ilmu adalah taqwa,
Menyampaikan ilmu adalah ibadah,
Mengulang2 ilmu adalah zikir,
Mencari ilmu adalah jihad,
(Al-Ghazali)

"Setiap kesulitan itu akan bertambah apabila dihitung-hitung tetapi akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi..."
-Imam Malik-

Hadis qudsi : "tertulis di arasy:Aku menuruti org yg taat kepada-Ku,Aku menyintai org yg menyintai-Ku.Aku kabulkn org yg berdoa kepada-Ku dan Aku ampuni org yg mohon ampun kepada-Ku"


p/s:muhasabah diri kita semula agar menjadi hamba ALLAH yang sempurna..ingat ALLAH sentiasa berada disisi kita..


al-alifat

maasalama..