Friday, August 14, 2009

SUAMI TELADAN....^_^

ASSALAMUALAIKUM...

syukur kehadrat illahi ,,atas nikmat nye yang x pernah putus2..kadang2 ku selalu fikir..kenape ehh..ALLAH jadikan setip insan manusia kat dunia nie sama sumer..ader hidung..mata..mulut..lidah sama jee sumer..tapi kenapa bahasa yang dikeluarkan..lain..(nie lah kekuasaan ALLAH)jadi jangan lah kita penat untuk bersyukur kepada ALLAH..
okek..^_^
tadi jalan2 kat blog org lain sampailah kat blog ALANG...
kat blog nyer dier tulis mengenai suami teladan..jadi aku pon nak lah bacer..
ingatkan dier dah x sabar nak kawin dah..heheh ^-^....blog dier tulis ..DR.SONGO..
APE EHH MAKSUD SONGO TU HAH..??WALI SONGO PERNAH LAH DENGAR..DR,SONGO BELOM LAGI.. baru je dgr ..HEHE..

oklah..baca lah..suami teladan ni aper ehh senar nyer,,(kueh bangkit kee..buah tembikai kee)
nak tau ..bacerlah>>hehe^_^


Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap(wah best nyer ).Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sedar).2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah k(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda e atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya.PENGALAMAN DARI SEORANG SAHABAT yang ok,your sahabat sejati.

wah...bila bacer cerita nie...dalam hati(bertuah nyer isteri dier...betullah..suami yang baik untuk isteri yang baikk..)tula pasal alang tulis suamai teladan...semoga lah dier menjadi seperti ini..aku ader 3 org abang..semoga mereka menjadi seperti ini..AMIN...

dulu2 masa zaman sekolah..kat al-amin bangi..ader seorang muallimah nie ..nama nyer mlmh masyitah..pasal suka bila mlmh mangajar..kata2 nyer macam pedang terus menusuk sampai ke hati...,,klo tgk family ustazah nie tersenyum je..mulut nie..

ustazah ader cerita ..sampai sekarang cek ingat...RASA CINTA ADALAH ANUGERAH TUHAN..MANUSIA KALO NAK DAPATKAN CINTA INI DIE AKAN BUAT APA SAHAJA..
ustazah kata ...setiap manusia ini ALLAH kurniakan mereka dgn satu nikmat..satu jee..x lebih
akan tetapi..nikmat ini kita kena mempergunakan selepas melakukan akad nikah secara sah..
aku pon dok pikir 2..(maser nie form 2)
pastu mlmh cakap lg ..klo kita dah guna nikmat tue sebelom kahwin maka..habislah nikmat tue..
tu ..apabila kahwin berlakulah cerai berai kerana nikmat itu telah habis dipergunakan sebelom kahwin.oleh itu ingatlah kata2 mlmh nie..lah tansa..
insyaALLAH....

okek..sampai sini je ehh..insyaALLAH ada umur sambung lagi..
assalamualaikum..


opsss!!!!!.nak tulis nie sikit..hehe^_^

jika engkau mencintai bunga sedarlah engkau bunga itu akan layu
jika engkau cintakan manusia sedarlah suatu hari dia akan pergi
jika engkau mencintai harta,, harta itu akan kau tinggalkan
jika engkau cintakan ALLAH..hanya dia yang akan kekal abadi..
CINTA ILA ILLAHI..^_^