Sunday, November 29, 2009

cinta dari illahi

“Cinta adalah kekuatan, yang mampu mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah malang menjadi untung, mengubah sedih jadi riang, mengubah setan menjadi nabi, mengubah iblis menjadi malaikat, mengubah sakit menjadi sihat, mengubah bakhil menjadi dermawan, mengubah kandang menjadi taman, mengubah penjara jadi istana, mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah… ITULAH CINTA”

“Meskipun lidah ku telah mampu menghuraikan, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya, kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta”

“Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai berbaring dalam lumpur, cinta sendirilah yang mengerah CINTA dan TERCIPTA…”

Tuesday, November 24, 2009

awets mudes..sentiasas..,,islam itu indah..^_^

bagus babby nie..kecik2 dah pandai jaga kesihatan..
inilah cara pemakanan yang betul..

haaa..takut tak...oleh itu kan tadi DR ckp aper..jaga kesihatan



bagus mama wa baba baby nie ajar dr kecik supaya jaga gigi..gigi.. kita pakai sampai tua tau..so jaga baik2..kecik2 padai gosok gigi bravo2...



(no comment)



assalamualaikum..





ehem2..tuan2 puan2 .pakcik2.makcik2..dengar pesanan DR..kita perlu menjaga kesihatan..agar ......bla..bla..bla..


entry kali ini mengenai penjagaan kesihatan hehe ^O^..disebabkan pertama kali aku menjejakkan kaki ke tanah arab nie..ramai yang berkata2 ..umme makan jaga2..nanti balik... takut takut jadi cam bantal.. PASTU NANTI BANYAK PENYAKIT MAI KAT HANG....haha tergelak bila kali pertama aku mendengar nyer..tapi pabila dipikirkan ade betul juga ape yang diperkatakan oleh mereka....masalah ini selalu aku dengar ..mahupun dr kawan2 disudan ataupun jordan..mungkin disebabkan satu musim ini..iaitu musim SYITA' hehe...mase musim nie..kita akan rase mcm nk makan jee..walaupon baru lepas makan..heheh..pastu pabila mlm sudah menjadi awal maka mata pon mau tido awal..habislahh...so..bagi mengelakkan perkara ini terjadi.. kenelah menjaga kesihatan..n penuh kan diri kita dgn aktiviti(tak tau nk cakap ape dah hehe..)


dibawah ini antara salah satu cara2 untuk menjaga kesihatan..INGAT..MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DR MENGUBATI


Tahukah anda mengamal minum secawanair teh "O" setiap pagi boleh mengawalberat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akanberkurangan (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:

1. Mandi awal pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelummatahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkanlemak berkumpul. Kita boleh saksikan org mengamal mandi awal pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. MujarabnyaInsyaAllah jauh dari penyakit. (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujudsekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak darisakit pening @ migrin. Ini terbukti oleh para saintis yg membuat kajiankenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telahmenemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala ygtidak dipenuhi darah. Dengan bersujud, maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampurdengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu,dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yangmenjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakaladalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur denganikan maka terjadi tindakan balas biokimia yng terhasil yg bolehmerosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklahmenjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzimebanyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalamair liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidakhadam)

Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya.

6. pabila makan ..berhentilah sebelum kenyang..janganlah...makan je keje,,nak2 musim sejuk nie..

7.kurangkanlah pengambilan gula n garam..bukan apa..untuk menjamin mase tua nanti... hehe

8.makan lah ..kurma..kismis..badam..n makanan yang berkhasiat..



NASIHAT INI UNTUK DIRIKU JUGA,,SEMOGA KITA JAUH DR PENYAKIT DAN DIBERKATI ALLAH..^_^



renung2kan dan selamat beramal..

maasalama..
al-alifat.

Friday, November 20, 2009

heart !!...where are you??..i need you ...



Imam Ghazali: ''Carilah hatimu di tiga tempat.Carilah hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran.Jika tidak kau temui,carilah hatimu ketika mengerjakan solat.Jika tidak kau temui,carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati.Jika tidak kau temui juga,maka berdoalah kepada Allah,pinta hati yang baru,kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati''(sekadar tazkirah untuk peringatan bersama)

Monday, November 9, 2009

perjalananku di bumi sahara







bismillahirahmanirrahim...

Wahai bumi sahara..
Kini aku telah pergi meninggalkan mu..
Hanya kesan langkah-langkah tapak ku masih tertinggal..
Sungguh ku harap agar ia tidak akan pudar untuk selamanya....


Wahai bumi sahara..
Sungguh banyak aku pelajari dari mu..
Dari debu-debu kecil yang berterbangan di awangan..
Dari keperitan panas yang memedihkan..
Dari kedinginan angin yang menyejukkan..
Dari ketenangan sungai nil yang mendamaikan....
Ku berharap dikau mengerti akan rasa hatiku ini..

Betapa indahnya pabila ku imbas kembali memori kita bersama..

Wahai BUMI SAHARA yang ku rindui..
sudan bumi sahara


al-alifat
9.29 pagi
maktabah jamiah urduniah..


p\s:gambar diatas ku copy dari sahabatku ini..

Sunday, November 8, 2009

rindu yang tidak akan pernah pudar


bismillahirahmanirrahim..

hari ini tanggal 9 november 2009 ..hari ini telah telah genap 1 bulan 27 hari aku telah bernafas di bumi jordan ini...
pagi ini..dalam kesejukan yang agak sejuk aku terbangun untuk mengerjakan perintah illahi..
hari ini aku hatiku terasa sungguh tenang dek kerana suasana subuh yang sungguh tenang dan menyamankan...
seusai aku megerjakan solat..hatiku terasa semacam lain..perasaan yang wujud jauh dari lubuk hati ku perasaan rindu yang teramat sangat pada mareka ...yang susah untuk ku uraikan dgn ungkapan mahupon kata-kata..ana uhibbukum liannaALLAH..keluarga ku tercinta..

seperti biasa seusai aku mengerjakan solatku..bersama sahabat-ku..aku akan duduk di sebelah tingkap melihat ..memandang ..menghayati suasana subuh yang sunngguh nyaman ..
ini sememangnyer hobiku sejak kecil lagi..jikalau di malaysia tiap2 pagi aku kan duduk diatas bumbung rumah membiarkan angin pagi mengusap-ngusap wajahku ..sambil melihat suasana hutan yang penuh kehijauan di belakang rumah ku..arghh..sungguh aku rindukan suasana ini..
alunan burung-burung menyanyi mengucapkan kesyukuran mereka pada yang maha pencipta..akan tetapi suasan ini hanya sebentar sahaja..makin lama bulan yang tersergam indah makin pudar..bintang-bintang tidak lagi berkelipan..suasana yang gelap semakin cerah..alangkah indah nya ,,jika aku dapat merasai suasana ini sentiasa..

jika di sudan..aku akan membawa adik-adikku berjalan-jalan sambil berborak-borak.. di tepi sungai nil marasai bayu angin yang dingin lagi tenang..aku ingin mereka nikmati nikmat waktu pagi itu..tapi jika di jordan aku dengan sahabat ku ..pergi ke bukit nun jauh di tempat tinggalku..sungguh aku bersyukur dapat merasai 3 nikmat waktu pagi yang berlainan..

tp sekarang..aku rindukan malaysia sudah lama aku tidak pulang ke tanah airku..bagaimanlahh..malaysia ..adakah seperti apa yang aku tinggalkan dahulu..
bersabarlah ..hari itu pasti akn tiba......

al-alifat..


disini juga aku ingin letakkan coretan dari abangku..yang nasib nya seperti diriku juga..^_^hehe..

ni mungkin kali ke-2 aku menulis dlm blog ni..maybe insya allah..akn ku tulis lagi.. ari ni tanggal 29 bulan 8,2008...awal muharam...pagi ni,dalm kesejukkan yg agak sejuk..aku terbangun dan bile bukak je mate...rupe2 nye da pagi... selesai solat subuh tibe2 ade semacam perasaan yg wujud jauh dlm lubuk hati ini rase rindu, sayang yg teramat sangat yg x boleh diurai kan dgn tulisan maupu kate2.. rindu kepade ahli keluarga yg tesayang....I love you alll!!! inilah merupakn pembakar semangatku untuk menjadi seorg doktor yg hebat,cute,comel dan bejaya dunia akhirat... gelak ketawe adik2 ku...sende gurau bersame2..abang2 ku ayahku da ummiku...argh...RINDU NYE........!!!! jauh d mate dekat d hati... tapi x pe....ni mungkin cabaran untuk aku mencapai cite aku.... akanku redah lautan api... akanku ramas batu2 yg keras di jalanan... akanku terbang walaupun kilat datang menghalang... akan ku berlawan jike ade spiderman or batman yg dtg menghalang... AKU PASTI BOLEH!!!!INSYA ALLAH.....!!! ..

sekian..
al-alifat..
maassalama..