Tuesday, December 29, 2009

Bidadari Dari Timur ^_^


assalamualaikum...




BIDADARI DARI TIMUR


Terlihat sahaja aku akan ayat itu...
Terasa ingin mengetahui apa kah makna disebalik ayat itu...
Tersirat sungguh makna nya.."detik hatiku"
"Timur"..adakah dari perkataan itu menyebabkan aku tertarik untuk mengetahui nya??..









BIDADARI DARI TIMUR

Seandainya direntasi laut segara,
Tiada yang bisa menandingi lautan tabahmu,
Seandainya gunung dijadikan pasak,
Belum tentu seteguh setiamu,
Seandainya ditawarkan buatku seorang isteri,
Kau yang ingin kubawa hingga ke negeri abadi..


Bila dihayati dari kata-kata itu..hati kecil ku berbisik 'bertuahnya sang isteri itu'kerana dia yang dipilih untuk dibawa ke "negeri abadi"
Kerna apa dia yang dipilih???

MAKA..apa lagi baca lah novel itu..
Karya: Tuan Sabariah Tuan Ishak dan Ili Sarah Annual Bakri


Novel ini adalah sebuah catatan isteri seorang pejuang yang meluangkan masa berpuluh tahun hidup bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Akhirnya beliau tampil membongkar rahsia hidupnya sejak bergelar ratu di hati ulama tersohor ini. Segala pahit getir dihirup bersama, saling mempercayai sehingga tiada ruang untuk meletakkan curiga di antara mereka. Novel ini tampil dengan nada yang tulus dan harmoni. Ia berkisah tentang hidup, kesetian, pengorbanan dan perjuangan. Pengalaman isteri Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan dirakam dalam langgam bahasa yang puitis sehingga membuatkan pembaca turut sama meranduk tohor dalamnya sungai kehidupan yang punya saat kering dan bahnya. Novel sulung terbitan Anbakri Publika sdn bhd bakal menemui penikmat karya di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009.

Moga kita perolehi ibrah dari novel ini untuk dijadikan pedoman hidup ..pada masa akan datang nanti...aminn.

p/s:tadi aku pon berjalan2 ke blog kawan2 ..maka terjumpalah akan novel terbaru ini..
maka pabila ku lihat semua comment2 dr yang sudah membaca nye ..semua kata best sangat2 ..maka aku pon terasa nak bace juga lah..sebenarnya aku ini ..bukan lah minah novel..hehe..tetapi setelah aku terbaca sebuah novel..yang dikaramg oleh habiburrahman el-shirazy..minat ku pun berputik..tp novel yang dikarang oleh beliau sahaja lah..so nak bace pulak novel ini..nak merasai dan mengetahui kehidupan isteri seorang pejuang..tp sayang buku nya di malazia..kempunan laa..nak baca..huhu^_^

Monday, December 28, 2009

نصيحة بوات ديريكو ^_^




لا تحْزَنِي على ما فاتك مِن أي شيءٍ كنتِ تريدين


لَعَلِمك أنه غير مقدور لكِ


إذ لو كان مقدورا لك لَمَا فاتك

من أي حال من الأحوال


yang bermaksud: Janganlah kamu bersedih dengan apa yang kamu inginkan itu tidak dapat kamu perolehinya, nescaya kamu akan mengetahui bahawa ia tidaklah ditakdirkan untukmu, ini kerana jika ia ditakdirkan untukmu pasti ia takkan terlepas dari genggamanmu walau apa jua keadaan sekalipun.


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Surah Al-Imran ayat 139




Sunday, December 27, 2009



assalamualaikum..


bismillahirahmanirrahim..





bila ku kenang2 kembali sudah nak dekat 4 bulan aku di bumi syam ini..banyak perkara yang aku pelajari di sini..telah banyak air mata ku jatuh di bumi ini..banyak dugaan yang ku hadapi menjadi seorang mahasiswa ...sememangnya akulah satu2naya pelajar baru di jamiah ku..banyak perkara yang aku belum ketahui dah wajib aku pelajari..dan harus aku ku buat sendiri..sampai satu masa terdetik di dalam lubuk hatiku..ya ALLAH ini kah ujian dari mu..jika betul..bantu lah hambamu ini..hamba sunyi ...sunyi mencari ilmu-MU....bila ku kenang kan kembali..akan sahabatku seumur ku....disana..mereka mengharungi susah senang kehidupan di bumi syam ini bersama sahabat2 yang lain..dapat sama2 mengharungi nya..tp AKU??...aku cemburu dengan mereka..aku perlukan semangat untuk menghadapi ini semua YA allah..bantu hamba mu ini..

Aku tidak mahu sambil lewa mencari ilmumu YA ALLAH..dan aku bukan seperti itu..
tp jangan kerana ujian mu ini..aku menjadi sebegitu YA ALLAH...hamba tak nak...aku sering memujuk hatiku..umme setiap apa yang terjadi ada hikmahnya..





umme anti nie ceria selalu ehh..kaif dirosatuki??sapa sahabatku..


wahai sahabatku...jujur ku katakan..aku sungguh gembira pabila aku dapat berjumpa dgn kamu..ramai sahabat seumurku dapat ku kenali..untuk mengeratkan ukhuwah...kerna pabila berakhirnya pertemuan kita..aku akan kembali keseorangan..tak kan aku ingin mensia-siakan masa ku bersama mu..dengan melayani hati ini...YA RABB ..pandanglah hamba mu yang hina ini..aku sungguh butuhkan pertolongan mu..





thank you ALLAH





ya RABB ,,syukran tidak terhingga..aku pada mu..engkau pujuk hatiku..dengan mendatang kan keluarga ku..bukan tu sahaja..engkau memberi ku peluang melihat keagungan mu..berjalan melihat bumi mu..menerokai alam mu..mengetahui sejarah agamamu..mengetahui pencinta-pencintamu..sungguh tenang rasa hati ku...syukran YA RABB..terubat hati ku...





sesungguhnya engkau sebaik2 tempat mengadu..





akan tetapi YA ALLAH engkau sentiasa memandang diri ku..dgn rahman dan rahimmu


SEDANGKAN..


masa makin berlalu..hari semakin berubah..jam semakin galak berputar..bulan dan bintang serta makhluk mu yang lain melakukan tugasnya seperti yang ditetapkan oleh mu YA ALLAH..semuanya patuh dan khusyuk melakukan perintahmu...


tetapi..AKU!!..
apa yang telah aku lakukan untuk mu..agamamu..
aku sering memikirkan hati ku..tetapi hati-MU...aku sering alpa..dengan keasyikan dunia ini..tanpa memikirkan alam yang kekal abadi ini..


KU POHON maafkan hambamu ini ya ALLAH...






kdg2 kte selalu terlupa dan terleka..kte sering memikirkan kejayaan di dunia semate2!!tp,kite lupa akan kejayaan di akhirat..kedua2 nye perlu diseimbangkan..tp,aku rase kdg2 aku lbh pentingkan kejayaan yg nyata dan kejayaan yg nmpk shj..dan kejayaan itulah yg akan membuat kite jd riak,bongkak,x bersyukur dan sbginye..kejayaan utk akhirat??adakah kte tw setakat mane berjaye nye kte?ataupn hnye merasakan yg kite ni sudah berjaya??walhal,sbnr nye belum dan tidak berjaya pn lagi..krn Allah lah yg menentukan dan menilainye..


maasalama wa ilal liqaq..
al-alifat..

p/s:semalam bila teringat balik..tergelak aku sorang2.. dah lme tinggalkan sme tu kat sekolah ...betul ke aku yang cakap sume tuu..rse cam merepek pun ade..adoiii...x pe lah..moga ia kan jadi pengajaran bgku..dan kenangan y x kan ku lpekan..*_*

Monday, December 14, 2009

dalam kenangan..



video nie saje2 jee..coz best sangat lagu nyer ..hehe..
tribute to allahyarham ammar
JIWA MEREKA YANG HANGAT CINTA NYA MENCARI AKHIRAT
LAKSANA ANAK-ANAK AKHIRAT
MELIHAT DUNIA DARI JENDELA AKHIRAT

walaupun x kenal org nyer..tp aku begitu terasa kehilangan seorang mujahid muda ini...
semoga beliau di cucuri rahmat ..dan berada bersama org yang beriman dan beramal soleh..
AL-FATIHAH

Sunday, December 13, 2009

a letter from sudann..^_^hehe


assalamualaikum...
bersyukur kita kehadrat illahi..kerana masih diberi kesempatan untuk bernafas..
sebenar nya 2 ke 3 hari kebelakangan ini aku sering mendengar berita kematian...semalam aku baru pulang dari majlis soalat jenazah ustaz arman...semoga roh nya dicucuri rahmat..serta keluarga nyer tabah menghadapi ujian ini..semalam ustaz arman telah dipanggil untuk menghadap sang pencipta nanti esok lusa akan tiba juga masa kita untuk berjumpa-NYA..tapi apa persiapan kita?? tepuklah dada tanya iman mu...peristiwa kebelakangan ini menyebabkan aku tersingkap akan memori ngeri yang tidak pernah kan ku lupa hingga akhir hayat ku... ..hanya kepada ALLAH sahaja tempat kami mengadu...akan tetapi pabila ku lihat smlm..isteri dan anak2 ustaz Arman kesedihan hati mereka hanya ALLAH sahaja yang tahu...BERAT MATA YANG MEMANDANG BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL...
ALLAH akan mengunji manusia itu mengikut kemampauan dah tahap keimanan hamba nya...

oleh itu kita yang masih hidup ..berpesan-pesan lah kepada kebaikan...beringat2-ingatlah kepada keburukan
cukuplah mati itu sebagai peringat...

huhhh...
heheh..panjanglak intro..
actually i got a letter from my sis in sudan..heheh..
so pas pikir2 nak letak kat blog laa..

dalam surat die ade ceritakan about sudan..n suasana kat ctu..
ingat blog al-alifat jee nak citer pasal sudan die pon nak jugak..*_*


so..selamat membaca...

Bored…. (-_-) 13 December

Hmmm…today as usual when everyone (I mean my sisters) went to school I live alone… actually I recently came back from Aunt Maria’s house. We were celebrating the last day of some of the residents because they will be living soon. More like a farewell party. Ouh..only for the madams ya. Of course I’m sad. We were laughing, talking and flashing back our sweet and unforgettable memories in PETRONAS Complex. Far away from our fatherland, Malaysia. I’m so grateful to Allah as I was given the opportunity to stay in this blessed country, Sudan. When the first time I was told I was going to live in Sudan my mind automatically portrayed a dull desert with dust all over the place and suffered there. I thought that Sudan is boring. However, everything didn’t turn up like what I imagined. Living here wasn’t bad as I thought as it is. I’m so impressed and shocked to find out that I have a lot of awesome and caring friends here. Living in a house that is I think a bit more beautiful and compact (which is easier for me to clean it up) house than mine in Malaysia. The environment is totally different and can be said more happening compared in Malaysia. Even we are new here a lot of unexpected events happened here. Even for a short period of time staying here, its like I’ve been staying here for years and simply ‘’used’’ to here. Except for the weather. My skins all dehydrated and bleed cause of the massive dryness. Really X_x. I didn’t say that Malaysia is not fun but…. I have no idea how to explain it guys…huhu… I hope you understand. Surprisingly not only me and my siblings there are a lot of Malaysian here. All of us are sharing the same fate that Sudan is our destiny.huh..Isn’t that it shares the same meaning. Fate and destiny..whtvr.haha There stay and study here and some of them have been living in Sudan for like more than 6 years. And it’s time for them to leave this country. I once asked one of my friend (he has been living here for 7 years) whether he’s happy going back to Malaysia and the answer is absolutely no. I want to stay here longer. I don’t want to leave all my friends here. I afraid that I could not found any more friends like all of you. I’m so touched but I try not to show it and burden up his feeling.. hehe..*cough* I’m quite good in acting*cough*.. haha.. before that he’s not someone special okay. Before you ask or gossip. Just a new friend in this complex.

Guess what.. Today is the 18th day I stay in Sudan. I don’t want to go back to Malaysia. Seriously. I’m not joking or kidding. Sadly I have to go on with my life in Malaysia. I will be sitting for the most extremely freaking exam happened in my life SPM. I don’t feel like I’m ready for it. Help me. Can someone invent a time machine for me. I pay you up. But in installments lah. Cause I’m not yet working and earn my own money. Haha.. see, when I talk (typing actually) about SPM I start saying crap.

Hey.. I got to go. That’s all I think. Better than writing it as a post in a blog and publish it to people. Anyway I still hope to have a blog one day. Until then. Assalamualaikum.

This post I made specially intended for my charming and cute big sis ateh that once told me that I dunno how to write a post decently in a blog and yet advice me not to make one….haha.. stop being sarcastic ateh and accept the fate that I know how to write a post..at least..hahah. rather than your copy paste blog from the net. Haha.. however I’m not goin to post it in any blog..haha..juz to give my BIG sis a lesson. Haha anyway her blog is tehe best blog in the world… *laughing maniacally*i hope i can be like she one day..heheh*_* keh..keh..kehh ..my charming and cute sis now are studying syariah islamiah in jordan P/S: ateh..bcik wat sendiri nie..haha..try to comment it as I know I’m that good in English grammar especially. Sincerely made by umme-Shaima’ayub





p/s: to bicik..ateh bukan saje2 nak copy paste ehh..ateh copy pon artikel yang berfaedah..hehe
actually i'm quiet busy..imtihan u know..so i dont have a time posting a post bcoz of murojaah..hehe..betul kee..heheh*_*
-setiap ape yangtertulis kat letter itu adalah sangat benar..kebenaran nya..hahah :d..>:)

okek..
maasalama
al-alifat :d

Wednesday, December 9, 2009

haishhh ape nak jadi nie....$_$


ape nak jadi nie...musykilla kabir..tgk laa budak2 zaman sekarang....tah kemane dah bahasa melayu sedeh gak nie..tapi bila bace karangan nyer...waduh2 gawat ini..
selamat membaca....^_^

nota hati seorang isteri *_*


hehe..^_^ x tahu nak cakap ape *_*..


Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: Sebaik-baik kamu adalah kamu yang terbaik kepada keluarganya, dan aku adalah orang yang paling berbuat baik untuk keluargaku! (Hadith Riwayat Tirmidzi)

Berbuat baiklah kepada setiap insan, sesama manusia, tidak kira siapa kita dan ianya melatih diri bermula dari peringkat institusi keluarga lagi. Dalam segala kualiti yang boleh diukur pada jati diri seorang muslim, manusia yang dianggap terbaik oleh seorang Nabi, utusan Allah, adalah manusia mukmin yang berlaku baik kepada keluarganya.

Kebaikan adalah lawan setiap kejahatan, keburukan, atau kekurangan. Baik dalam erti kata sabar, ikhlas dan redha dalam menangani segala masalah, dugaan yang mendatang dalam melayari kehidupan yang fana ini.

Setiap sesuatu yang terjadi di dalam kehidupan ini adalah atas ketentuan-Nya bagi menguji kesabaran dan keikhlasan kita kepada tujuan hidup utama sebelum mati. Mati bererti berhenti, henti dari menikmati dan mengecapi kehidupan sebagai hamba-Nya yang sentiasa diuji.

Manusia yang sekeras batu pun hatinya, pasti akan lentur lembut dengan kebaikan. Batu yang mengalir padanya air walaupun setitis demi setitis akan terhakis sedikit demi sedikit sifat kerasnya. Jangan batu dibalas batu, nanti berkecai jadinya, harus ada sifat sabar.

Isteri dan anak adalah amanah yang mesti dipelihara dengan baik. Kesilapan dan kekurangan mereka hendaklah dipantau. Hubungan yang kukuh di antara imam dan makmum, membolehkan proses membetulkan itu dilakukan dengan baik oleh imam.

Begitulah perihalnya dengan bapa atau suami dengan isteri dan anaknya. Mulakan kewajipan membetul itu dengan membina hubungan terlebih dahulu. Sebagaimana jemaah menolak untuk dipimpin oleh imam yang dibenci, begitu jugalah isteri dan anak akan menolak nasihat dari seorang lelaki ‘asing’ bernama suami dan ayah.




PERANAN SUAMI DAN ISTERI

Tugas mendidik, mengurus rumahtangga, dan menyiapkan rohani anak-anak bukan sahaja terletak pada bahu si isteri sahaja, tapi suami yang lebih daya kekuatan berbanding perempuan. Ramai lelaki terlepas pandang perkara ini kerana alas an sibuk.

Bila kita tengok zaman sebelum 70-an atau 80-an, memang kebanyakan wanita adalah suri rumah sepenuh masa. Kaum lelaki merupakan satu-satunya sumber kewangan keluarga. Masa itu mungkin susah benar kita hendak dengar suami tolong buat kerja rumah apatah lagi turun ke dapur.

Namun keadaan telah berubah di atas faktor pendidikan, sosio-ekonomi dan politik, wanita telah terjun ke bidang pekerjaan masing-masing. Malah ada di antara mereka yang menerajui sumber kewangan keluarga. Namun begitu, wanita tetap setia dengan kerja rumah dan dapur. Para suami masih lagi ditermakan sebagai membantu isteri di rumah dan bukannya isteri yang membantu suami.

Adakah memang fitrah wanita itu dijadikan untuk menguruskan rumah, memasak, menyidai kain dan sebagainya? Manakala lelaki pula hanya diciptakan untuk bekerja atau cari nafkah keluarga semata-mata?

Dari zaman Nabawiyah lagi wanita sudah menjadi usahawan yang berjaya, berperang bersama lelaki di medan perang dan menjadi ahli ilmu dan periwayat hadith. Oleh itu, tidak tepat untuk mengatakan kaum Hawa telah berevolusi untuk mampu melakukan apa yang tidak mampu dilakukan sebelum ini. Soal kemampuan dan pencapaian wanita dalam mana-mana masyarakat harus dilihat dan dibincangkan berdasarkan latar masa dan sejarah masyarakat ketika itu.

Dalam konteks Malaysia, bukankah dari dulu lagi lelaki dan wanita sudah bekerja bersama-sama di sawah-sawah padi dan bendang. Ibu-ibu juga menjadi pendidik dengan mengajar anak-anak agama dan mengaji. Semua ini sesuai dengan keadaan sosio-ekonomi masyarakat waktu dahulu berdasarkan pertanian dan unit-unit sosial yang tertumpu di kampung dan luar bandar.

Tidak timbul polemik pada zaman itu tentang wanita yang merasakan hidup mereka ditekan dan peluang untuk mengembangkan potensi diri mereka disekat. Struktur sosial yang sedia ada cukup mencapai tujuan sosial dan permintaan ekonomi waktu itu.

Zaman telah berubah, dan wanita hari ini memainkan peranan yang berbeza dalam sebuah negara yang demokratik dan mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Seharusnya tidak timbul masalah tentang penyertaan wanita dalam kemajuan masyarakat kerana hak-hak mereka dalam pendidikan, pemilikan harta dan hak di sisi undang-undang semuanya dijamin dan dipertahankan oleh Islam.

Masalah dan polemik yang timbul selalunya berkisar tentang sejauh mana penyertaan wanita dalam ekonomi memberi kesan kepada keluarga dan anak-anak, bagaimana wanita membahagikan masa antara kerjaya dan anak-anak di rumah, dan sebagainya. Terpulang kepada wanita itu untuk mencari jawapan kepada persoalan-persoalan ini.

Pandangan pembaca bagaimana pula?

dipetik dari ^_^