Friday, December 3, 2010

Keunikan Sebuah HATI


Assalamaualaikum,

Dikesejukan pagi sweileh yang amat perit, tp terselit kedamaian,ohhh aku tidak tahan sekali akan kesejukan ini, aku adalah seorang wanita yang baru bertatih-tatih untuk menyesuaikan diri akan fenomena 4 musim ini.Aku fikir ,kita ini hebat kenapa??,baru sahaja menjejakkan kaki dibumi urdun sudah perlu berhadapan dengan ujian kesejukan, aduhh bayangkan dipagi subuh kita harus bangun, mengagahkan diri menyentuh air mutiara mengambil wudu' untuk bertemu illahi.Ohh hebatkan kita, bukan ingin Perasan tapi ingin Menghargai diri ini.Bukankah orang mukmin itu perlu hebat. jikalau ujian ini pon kita sudah rebah apatah lagi jihad yang besar nanti. Ohh tuhan Perkuatkan HATI kami.

Ermm,,,

Aku ingin bertanya? Apakah benar wanita itu lemah?

YA..memang benar wanita itu lemah jikan dibandingkan dengan qudrat lelaki yang sungguh gagah.Iyalah memang pasti aku kalah jika aku sengaja beradu nasib dengan sang lelaki.Akan tetapi ,seandainya aku pula yang menang,pasti ada yang tidak kena dengan lelaki itu.. ^^

Katanya wanita itu lemah, tapi ternyata dia kuat, lebih kuat dari terjangan ombak.

Memang benar, yang kuat itu ialah HATI wanita, hati yang sentiasa memberi semangat agar terus kuat dan gagah menghadapi segala onak duri , HATI yang tidak pernah berhenti mendidik wanita Engkau tidak lemah dan HATI yang bisa menukar airmata menjadi terjangan ombak.

Wanita itu sungguh unik penciptaannya,

Dijadikan bahunya cukup kuat utk menopang dunia, namun perlu lembut untuk untuk memberi kasih sayang.

yaa, cukup gagah untuk melahirkan si anak bahkan, cukup lembut untuk memberi kasih sayang pada si anak itu.

TETAP, Aku sungguh sedih MENGAPAKAH?? ada juga yang menjadikan wanita seperti bukan manusia, didera tanpa belas kasihan, dipukul, disepak, diterajang, dipekeik .. Heyy!! wanita itu memang sungguh lemah qudratnyar, memang dia tidak dapat menghalang mu, dimanakah sifat insan kamu, janganlah bersikap begitu, fikirkanlah akan pengorbanan si wanita itu.

Wanita itu janganlah dipermainkan hatinya,kerna hatinya itu sungguh unik

Ehh, Bukankah engkau bilang tadi HATI wanita itu GAGAH sekali.??

Betul, memang hati wanita itu gagah, Akan tetapi disebalik kegagahan tersimpan sebuah hati yang sangat lembut dan lemah, daripada hati itulah wanita mendidik si anak agar bisa mengegarkan dunia, memberi semangat pada si lelaki yang tersungkur, menangis atas setiap kesakitan .

Wahai wanita , jangan sedih, kita ada HATI yang lembut dari hati itu akan terhasil airmata, dari air mata itu akan memperkuatkan jiwa, Hatta bisa bertukar menjadi terjangan ombak.

wanita menagis bukan kerana chegeng(lemah) tp kerana menangis ,wanita bisa peroleh kekuatan agar tida menjadi chegeng(lemah).

Syukran pada Sang lelaki yang mengerti,

Dikau juga ada ibu , kakak, dan adik,

Layanlah mereka seperti insan biasa penuh dengan kasih dan sayang

BUKAN disebaliknya.

Terimakasih Abah dan Abang-abangku.

From.

Little of Al-Alifat

Thursday, November 11, 2010

Antara kita dan nyamuk


Nursi : Assalamu’alaykum anaku…
Aku : Wa’alaykummussalam Ustaz.
Nursi : Apa yang engkau renungkan itu, anakku? Bagaikan ada tanda tanya di wajahmu.
Aku : Emm...nyamuk ni Ustaz, geram juga saya dibuatnya. Tapi saya sedang pujuk hati saya untuk terima kehadirannya. Nyamuk tu gigit saya tadi. Habis darah saya.
Nursi : Oh...itu yang engkau fikrkan.
Aku : Mungkin dah rezekinyakan Ustaz.
Nursi : Engkau redhalah...ianya adalah suatu keadilan sebenarnya.
Aku : Keadilan? Kenapa Ustaz kata macam tu?
Nursi : Bukankah makhluk-makhluk kecil lain menerima dengan ikhlas gigitanmu?
Aku : Hah? Saya tak pernah pun gigit nyamuk!!
Nursi : Sabar anakku...bukankah engkau menggigit makhluk-makhluk lain seperti buah-buahan dan hampir semua binatang. Buah seperti apel, limau, tembikai, durian. Dan engkau juga gigit daging lembu, ayam, ikan, udang, burung.
Aku : Memang lah...tu kan makanan saya.
Nursi : Itulah keadilan Allah, janganlah engkau mengeluh. Ia baru satu gigitan kecil berbanding gigitan-gigitanmu yang banyak terhadap pelbagai makhluk Allah yang lain.
Aku : Oooo....Ok, insya Allah, Ustaz. Saya takkan mengeluh lagi. Kalau darah saya dah rezeki untuk nyamuk tu, saya redha.
Nursi : Alhamdulillah engkau sudah faham. Jumpa lagi ya anakku. Doakan aku. Hadiahkan Fatihah selalu kepadaku.
Aku : Insya Allah, Ustaz. Harap nanti saya dapat jumpa Ustaz lagi. Terima kasih ya, Ustaz. Assalamu’alaykum
Nursi : Wa’alaykummussalam

(Rujukan:al- Mathnawi al-'Arabi al-Nuri)
Dikongsi daripada blog sahabatku kakma


Al-alifat

(^^,)



Thursday, November 4, 2010

Being humble is a fine trait but being TOO humble can lead to your own downfall. The more I think the others are superior, the more I find myself going nowhere. And with that, I would like to share with you one of my favourite quotes:

"No one can make you feel inferior without your consent."
Eleanor Roosevelt

Don't stay too long at the bottom. It's time to get up...

Saturday, October 16, 2010

Ubat untukku

Imam al-Haddad pernah ditanya mengenai ubat bagi orang yang merasa berat untuk melakukan kebajikan dan cenderung mengikut hawa nafsu.

Beliau menjawab:-
Ketahuilah bahawa malas beribadah dan cenderung mengikut hawa nafsu ini disebabkan oleh 4 perkara.

(1) kejahilan, cara mengatasinya ialah dengan menuntut ilmu yang bermanfaat;

(2) lemah iman, cara mengatasinya ialah dengan bertafakkur mengenai kekuasaan Allah di langit dan bumi serta tekun beramal sholeh;

(3) panjang angan-angan, cara mengatasinya ialah dengan ingatkan mati dan menyedari bahawa kematian dapat datang setiap saat; dan

(4) makan sesuatu yang syubhat, cara mengatasinya ialah dengan bersikap warak dan sedikit makan.

syukran,
Al-alifat

Wednesday, October 13, 2010

Jangan TIDUR Lagi

Assalamualaikum,

Kita telah ketahui bersama bahwa waktu pagi adalah waktu yang penuh berkah dan di antara waktu yang kita diperintahkan untuk memanfaatkannya. Akan tetapi, pada kenyataannya kita banyak melihat orang-orang melalaikan waktu yang mulia ini. Waktu yang seharusnya dipergunakan untuk bekerja, melakukan ketaatan dan beribadah, ternyata dipergunakaan untuk tidur dan bermalas-malasan.

Tidak aku nafikan perkara seperti ini sering terjadi pada musim SHITA'...he2
Mungkin dengan berada di dalam selimut kita berasa lebih panas dan tenteram .Tapi akhirnya tertewas juga dengan kepanasan dan alasan yang dibuat ..tidur jugak..sedar2 matahari dah dia atas kepala..

Di sini, diterangkan antara sebab dan langkah nak mengelak perkara ini terjadi,

(Sebab kosong), di musim sejuk daripada duduk dalam selimut ,apakata duduk depan sobah(heater)kan2...^^

[Sebab pertama] Tidak shalat malam

Tidak solat malam dapat menyebabkan malas di pagi harinya. Cara mengatasi hal ini adalah dengan mengerjakan solat malam kerna dengan melakukan hal tersebut akan terlepaslah daripada ikatan-ikatan setan.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


عَقِدَ الشَّيْطَانُ عَلَى قَافِيَةِ رَأْسِ أَحَدِكُمْ إِذَا هُوَ نَامَ ثَلاَثَ عُقَدٍ ، يَضْرِبُ كُلَّ عُقْدَةٍ عَلَيْكَ لَيْلٌ طَوِيلٌ فَارْقُدْ ، فَإِنِ اسْتَيْقَظَ فَذَكَرَ اللَّهَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ تَوَضَّأَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ صَلَّى انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَأَصْبَحَ نَشِيطًا طَيِّبَ النَّفْسِ ، وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِيثَ النَّفْسِ كَسْلاَنَ

"Setan membuat tiga ikatan di tengkuk (leher bagian belakang) salah seorang dari kalian ketika tidur. Di setiap ikatan setan akan mengatakan, "Malam masih panjang, tidurlah!". Jika dia bangun lalu berdzikir pada Allah, lepaslah satu ikatan. Kemudian jika dia berwudhu, lepas lagi satu ikatan. Kemudian jika dia mengerjakan sholat, lepaslah ikatan terakhir. Di pagi hari dia akan bersemangat dan bergembira. Jika tidak melakukan seperti ini, dia tidak ceria dan menjadi malas." (HR. Bukhari no. 1142 dan Muslim no. 776)

[Sebab kedua] Sering berjaga malam

berjaga malam tanpa faedah boleh menyebabkan lelah dan ngantuk di pagi harinya.
Cara mengatasinya adalah dengan tidur di awal malam.
(I will try..no more facebook dah malam-malam buta ,aishh..tapi sering kalah dengan facebook..adehh)

Diriwayatkan dari Abi Barzah, beliau berkata,

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ يَكْرَهُ النَّوْمَ قَبْلَ الْعِشَاءِ وَالْحَدِيثَ بَعْدَهَا

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membenci tidur sebelum solat Isya' dan berbual-bual setelahnya.” (HR. Bukhari no. 568)

[Sebab ketiga] Terpengaruh dengan teman yang punya kebiasaan tidur pagi

Ingatlah kerana tinggal dengan teman atau tetangga yang sering malas-malasan, kita juga boleh terpengaruh.

Cara mengatasi hal ini adalah dengan memilih teman yang rajin, yang selalu menjaga waktunya di pagi hari, sehingga kita terikut dengan kerajinannya.IN SYA ALLAH^^


[Sebab keempat] Kebiasaan

Ini juga adalahantara sebab orang sering tidur pagi kerana kebiasaannya memang seperti ini. Selepas solat subuh, biasanya dia akan menghampiri katil , mengambil selimut dan bantal, dan sambung tidur hingga matahari meninggi lalu terus bersiap sedia untuk ke kerja atau kuliah. Orang yang punya kebiasaan seperti ini telah hilang keberkahan dari dirinya di waktu pagi.(nauzubillah..tak nak..tak nak)

Cara mengatasinya dengan bersungguh-sungguh menghilangkan kebiasaan buruk tersebut dan senantiasa diiringi dengan meminta tolong pada Allah. Allah Ta'ala berfirman,

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh di dalam jalan Kami, maka sungguh akan Kami tunjukkan mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik." (QS. Al 'Ankabut [29) : 69)


Bagiku orang yang tidak tidur pagi mukanya kan berseri-seri dan awet muda (^_^)..kerana dia memperolehi keberkatan di pagi itu .
Kalau tak nanti muka nampak sembab n bengkak..
(-_-)( contoh muka mcm nie..he3)

Langkah-langkah yang aku buat nak mengelak semua ini terjadi amik kelas pukul 8..confirm tak boleh tidur pagi..tapi penat sikit lah nak cari bas ,doktor pulak nk sharp sampai kol 8 kalau tak..(no entry).huhuhu

P/s: semua ini ku tulis memang nasihat untuk diriku..^_^

Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal
Diedit sikit-sikit oleh : Al-alifat^^

Abah U always in my Heart



Abah..

Abahlah anugerah yang terindah Yang diberikan dari Allah pada kami.Terima kasih abah kerana menerima diriku seadanya.Tidak pernah abah mengeluh ,tidak pula abah merungut..Aku tahu aku tidak yang terbaik untukmu.Anakmu ini sering tersungkur dipertengahan jalan, TApi abah berlari menghampiriku,membantuku,memberiku semangat.

Abah..
Anakmu ini lemah ...sering sahaja mengalirkan airmata dihadapanmu..tapi abah balas dengan senyuman yang menenangkan hati dan jiwaku..kata-kata yang menaikkan semangatku..
Terima Kasih Abah.

Abah..
Tidak akan anakmu lupa mesej yang diberi olehmu..di bulan yang mulia..
In syaa ALLAH doakan Anakmu in yaa..

Abah selalu di hati kami.
Terima kasih Ummi kerna Bersama-sama Kami dan abah

Yang merindui,
Anakmu.

Tuesday, October 12, 2010

Aku menulis untuk diriku yang lalai.

Aku menulis untuk diriku yang lalai.
Tidak aku tulis untuk mereka yang baik di luar sana.
Diriku yang perlu diingatkan dan terus diingatkan.
Tuhan ampuni diriku yang serba kurang ini.


Aku ingin meminta maaf jika aku banyak melakukan kesilapan.
Aku hamba yang lemah dan sering alpa.
Bantu aku .
Aku ingin berubah.
Menjadi.
Hamba yang setia dan bersyukur pada pencipta-NYA.
Menjadi makhluk yang disenangi oleh makhluk yang lain.

Aku insan yang tidak sempurna.
Sering saja melakukan kesilapan.
Kadang-kadang.
Tidak terdetik aku ingin melakukan nya.
Tapi.
Apakan daya sering sahaja hati ini tertewas dengan Nafsu yang meraja.
Duhai hati .


Ampun maaf diriku pinta.
Al-alifat.

Wednesday, October 6, 2010

Cerita lagi

Assalamu'alaykum. Bismillah walhamdulillah. Kali ini tiba2 saya ingin buat posting yang banyak gambar. Saya selalu terkesima melihat pemandangan alam yang cantik. Saya save gambar ni tanpa saya tahu dari mana web sitenya. Sambil2 buat posting gambar tu saya akan bercerita. Cerita2 yang saya petik dari Ustaz Nursi dan kawan2 saya Tulab Nur.

Sahabat2 sekalian, cuba renung ke dalam diri, apakah yang kita rasa sekarang ini? Mungkin kita rasa gembira, tenang, tenteram, suka, kuat, sihat, puas hati, cinta, sayang, kasihan. Dan di dalam keadaan yang lain mungkin kita rasa marah, takut, sedih, terkilan, benci, dendam, kecil hati, lemah, sakit, kecewa. Dan mungkin ada masa pula, seolah kita tidak rasa apa2. Ketahuilah itulah kita. Dalam diri yang unik ini, ada ribuan rasa yang tidak dapat diungkap dengan kata, dilakar dengan tinta. Allah maha kuasa menjadikan ribuan rasa dalam makhluk bernama manusia. Dalam masa yang sama manusia itu adalah hamba dan khalifah.

Sahabat2 semua, mungkin di waktu ini kalian ada yang menderita sakit. Mungkin yang sedang tertekan. Saya yakin ada juga yang tengah risau. Ada yang keliru, ada yang marah. Mungkin ada sahabat yang tengah bersedih, mungkin ada yang cemburu. Di waktu ini, ada yang sedang bergembira, dan tersenyum riang. ada yang sedang menangis pilu. Ada juga yang tertanya-tanya dan hairan. terserahlah apa sahaja.... Tetapi saya ingin mengajak kalian semua memerhati alam.



Perhatikan sungai2, tasik2 dan lautan. Perhatikan juga awan gemawan. Telitikan hijauan hutan dan tumbuhan. Gunung-ganang yang berdiri gagah, taman2 yang indah. Kita sering terpesona dan terkesima memerhati keagungan Allah yang terpamer di dalam semua makhluknya ini.
Tetapi kawan2, tahu kah kalian, di sebalik keindahan ini ada sesuatu yang menakutkan. Di dalam sungai2 ada buaya yang mengganas. batang2 balak yang merintangi sungai. Ular2 yang berbisa akan mengganas pada bila2. Binatang2 buas yang menjadi penghuni belantara, sungguh menggerunkan. Jurang2 curam yang bisa meragut nyawa. Air2 yang bisa mengganas, tsunami yang mungkin datang. Gempa bumi dan gunung berapi.Juga taufan. Semuanya ini ditutup rapi dengan pakaian keindahan. Di dalam kecantikan ada kesengsaraan.
Apabila kita meneliti, tahulah kita ini lah kehidupan. Air tetap mengalir dari gunung menuju ke muara, walau terpaksa mengharungi kesengsaraan. Akhirnya ia berjaya. Semakin banyak ujian di sepanjang perjalanan sebatang sungai, semakin air tidak berputus asa. Batu2 yang menghalang tidak pernah menyekat kemaraan.





Kawan2, saya terbaca di dalam mathnawi. Ustaz Nursi berpesan, seandainya mata mu terpandang perkara hodoh, buruk dan menyakitkan...cepat2 lah palingkan pandanganmu, melihat kepada sesuatu yang menyenangkan. Kalau kita sakit menanggung sesuatu permasalahan. kecewa dan juga sedih. Cepat2 lah hadapkan pandangan dan hati kepada sesuatu yang menenangkan dan mengubat jiwa. Bukankah hidup ini tempat untuk kita diuji? Kalau tak ada ujian dan tekanan, nescaya sama sahaja arang batu dan juga intan. Tanpa diuji keimanan, sudah tentu Sayyidina Abu Bakar al-Siddiq tidak ada bezanya dengan Abu Jahal. Saya berpesan untuk semua, terutamanya untuk sahabat2 perempuan, jangan lama2 bersedih, kecewa, marah dan kesal....cepat2 lah mencari hikmah. Ubatlah hati dengan zikrullah. Kumpulkan segala kekuatan kesabaran yang telah Allah bekal. Jangan mudah menghamburkan amarah.

Kalian semua usahlah memikul beban yang tak terdaya, kerana kita lemah. Serahkan segala urusan kepadaNya. Ustaz Nursi bercerita kepada saya lagi, suatu hari ada 2 lelaki. Kedua-duanya membawa barang yang sangat besar dan berat. Kedua2nya ingin menuju ke suatu tempat. Untuk menuju ke sana, mereka perlu menyeberang lautan. Pilihan yang mereka ada hanya menaiki sebuah kapal yang hebat dan besar. Lalu kedua2 lelaki naik atas kapal. Di atas kapal, seorang lelaki meletakkan barangnya. Dia merehatkan badan sambil memerhati pemandangan lautan yang terbentang. Sedangkan seorang lelaki lagi tetap memikul barang tadi, kerana dibimbangi akan ada yang mencuri. Dia begitu sibuk dengan urusan barangnya tanpa sempat merehatkan badan dan melepaskan pandangan ke seluruh alam yang terbentang. Jiwanya begitu risau kalau2 kapal tadi akan karam dan destinasinya tidak berjaya sampai.

Kawan2 semua, pilihlah kita mahu jadi yang mana? Mahukah menjadi lelaki bodoh yang kedua. Yang kurang tawakkalnya, memikul beban yang berat sendirian. Dalam masa yang sama hanya menimbulkan kebencian orang sekeliling dan nakhoda kapal kerana tidak percaya kepada kepimpinannya. Dia telah menyusahkan diri sendiri.

Atau kawan2 memilih menjadi lelaki pertama, yang menyerahkan segala urusan Allah kepada Allah. Dia tidak memaksa taqdir, dia menyerahkan bulat2 kepada Allah. Dia tidak masuk campur dalam urusan Allah. Dia telah menggembirakan hatinya dengan melihat keindahan yang terbentang sambil bersyukur. Dia tidak risau kerana dia tahu, dia menyerahkan urusan yang sangat berat itu kepada Allah yang maha agung. Sudah tentu orang ini sangat dicintai Allah...

Sama2 kita renungkan....
Al-alifat
Pls :diprtik dari blog sahabatku

RAB ku


"Anta Rabbi wa ana al'abd, Anta al-Khaliq wa ana al-makhluq, Anta al-Razzaq wa ana al-Marzuq, Anta al-'Aziz wa ana al-dhalil, Anta al-Ghani wa ana al-faqir, Anta al-Hayy wa ana al-mayyit, Anta al-Baqi wa ana al-fani.."


Makhluk yang kerdil,

Al-alifat

Tuesday, October 5, 2010

Pengubat rindu


Bas yang dulunyer menjadi kenderaanku

Dapurnyer


Dalam Bas nie kebanyakan nyer kawan2ku dari maahad lughah




unta padang pasir



Pyramid






sahara bumi sudan





Assalamualaikum...



Sambil berblog walking..aku bersinggah sekejap ke blog sahabatku di sudan kak khalida..terasa rindu pula pada sebuah negara yang pernah menjadi tempat tinggalku suatu ketika dahulu...TEmpat nyer yang berpasir dan miskin menyebabkan aku sentiasa mengenangnya..ENTAHLAH AKUN PON X TAHU ..mungkin kerana kesusahan dan keceriaan yang aku tempuhi disana menjadi kan aku sentiasa teringat-teringat..





BAgi aku pengalaman itu susah untuk diceritakan ..tapi ia perlu dirasai..





Terpulang pada diri kita sendiri untuk menerimanya ataupon tidak..



Al-alifat
Pls :gambar2 diatas diambil dr blog kak khalida..Syukran ehh..hehe


Sunday, October 3, 2010

Kasih sayang penciptaku



Assalamualaikum..

semakin bertambah hari semakin lama aku meninggalkan penulisan blog ini..semakin kelu ideaku untuk menulis..ermm apa tidaknya..internet x pasang lagi..huhu atau aku sahaja menyibukkan diri..kadang2 pening jugak kepala nie nak berurusan dengan insan bernama arab..dulu aku hanya bergantung kepada orang lain tapi sekarang orang pula bergantung dengan aku..meminta bantuan...bahasa arabku tidaklah selancar mana..tapi buat masa sekarang ok laa..in syaa ALLAH kalau boleh ku tolong akan ditolong ..

Sekarang sudah masuk tahun kedua aku di jordan..bermacam-macam suka duka aku lalui..bermacam-macam ujian dan rintangan aku lalui..ku lalui semua itu dengan berbekalkan sekeping hati dan selautan nasihat..sungguh cepat masa berlalu pergi meninggalkan diriku..daripada sudan aku berhijrah ke jordan, daripada sebuah negara yang miskin ke sebuah negara yang maju..

Alhamdulillah 'ala kulli hal ..aku mampu mengharunginya..

Dan hari ini aku sungguh-sungguh bersyukur kerana impian aku untuk mendapat yuran A'di telah pon tercapai...hehe..YA allah bukan senang daripada bulan ke bulan aku cuba untuk menyelesaikan berkilo2 meter aku harus berkejar ke qabul tasjil dan alhamdulillah berjaya juga..
atas bantuan rakan2..

TAdi seusai aku menghabiskan kelas..aku terus berlari ke qabul tasjil untuk menyelesaikan masalahku ini..tidak berhenti2 aku berdoa agar semua berjalan lancar..aku estimate 45 minit je..untuk berurusan sebab nanti ada kelas lain pulak..sampai sahaja di pejabat aku terdengar suara org bergaduh...Aduhh..takut2 mood pegawai arab nie in trouble..Aku pon start lah berdoa apa yang patut agar hati die lembut..berharap sangat2 hari ini semua urusan selesai..

Aku pon mengetuk pintu..tiba-tiba die pon memandang ku dengan senyuman yang sangat2 lebar...aikk pelik jugak aku..tadi baru lepas gaduh..die pon terus bertanya ..Awak maliziakan ...aku pon terangkan lah masalahku..die tersenyum dan terus menyelesaikan semuanya ...dan Akhirnya ALhamdulillah..syukur YA Allah..

Aku berharap aku dapat menumpukan pengajianku dengan bersungguh2 ..tidak lagi memikirkan masalah2 lain..

syukran YA Allah atas rahmat dan rahim-Mu..tanpa kasih sayang-Mu ya ALLAh mungkinku masih berlari2 lagi ke qabul tasjil..

Al-alifat..

Thursday, September 30, 2010

Syafakillah ya habibti



Sekarang ini aku berada di jamiah teringat pula akan sahabatku dirumah ,dia sakit terkena demam campak..parah jugak demam campak nya..kasihan aku melihat die..hanya mengalirkan air mata menahan kesakitan..la tahzan sahabatku..Allah sentiasa bersam orang yang bersabar..Aku akan membantu kamu selagi aku mampu..


Saat dikau sihat kita sering bergurau senda..terasa sunyi pula ..apabila dirimu hanya terbaring di atas katil..


Aku sentiasa doakan dirimu cepat sembuh dan kembali bersemangat seperti dulu..

Allah sentiasa bersama kamu ,aku dan kita semua..



Al-alifat

Monday, September 20, 2010

Sultan Muhammad Al Fateh, Pemimpin Yang Dijanjikan

assalamualaikum.


Sultan Muhammad Al Fateh (محمد الفاتح) atau yang disebut juga Mehmed II The Conqueror dilahirkan pada tanggal 29 Maret 1432. Saat kelahirannya pun sudah terdapat isyarat bahwa dia nantinya akan menjadi orang besar yang membuat sejarah besar. Ketika berita kelahirannya disampaikan, ayahnya, Sultan Murad II sedang membaca Al Quran tepat pada Surat Al Fath ayat 1:

“Sesungguhnya Kami telah memberikan padamu kemenangan yang nyata.”
seorang perjuang yang hanya mengharapkan ke redhoan penciptanya..saat aku mula mengenalinya aku sudah jatuh cinta akan perjuangannya.Penakluk kostantinopel.
Bersambung.
p\s:class dah nak start jup lg x sempat..hehe

Malaysia tinggal kenangan




Assalamualaikum ..
Bersyukur kepada hadrat illahi aku selamat sampai semula ke jordan...
Malaysia tinggal kenangan ,selama 3 bulan aku bercuti ..banyak perkara baru yang aku jumpa kat msia dah semakin maju..segala2 lah maju..


Aku kembali semula ke jordan bg meneruskan perjuangan..tapi tahun nie..aku dapat kawan baru..adik2 junior..in syaa ALLAH doakan mereka dapat meneruskan perjuangan di universiti jordan..klo tidak kesyunyian semula lah kami..tapi klo rezeki mereka bukan di sini bersam2 aku n kak naz..x pe..dah redho awal2 dah..in sya ALLAH khair.

Saat aku tiba di jordan perasaan tidak segembira semasa balik ke msia..x tahulah mungkin sebab dah 2 tahun x balik..lagi2 nak jumpa abah,ummi,adik beradik,nenek,atuk.Tapi semangat untuk belajar mesti dikentalkan.

Setibanya dirumah..x sabar pulak nk tgk cmner muka student baru..come2 belako..ada kelate,pahang,sabah pon ada..happy lah,jadi mcm2 lah ragam nyer..ceria ade..lemah lembut ade,kelakar ade.
Semoga kecerian ini berkekalan dengan redho-MU.
ok lah sampai disini ..in syaa ALLAH ade masa boleh tulis lagi..

Maasalama,
Al-alifat
P\s: Al-fatihah untuk neneku yang sudah pulang ke rahmatullah,semoga ditempatkan bersama org2 solihin.Amin
(17 ramadhan,jumaat)

Sunday, April 18, 2010

Aku..itu..aku

Hidup,
Hidup itu indah
Manusia,
Manusia itu Aneh
Dunia,
Dunia itu gelora
Akhirat,
Akhirat itu abadi
Hati,
Hati itu cantik
Nafsu,
Nafsu itu bijak
Cinta,
Cinta itu Fitrah
Sedih,
Sedih itu pengubat
Marah,
Marah itu musnah
Ilmu,
Ilmu itu kembara
Tarbiyah,
Tarbiyah itu kental
Keluarga,
Keluarga itu senyuman
Ibu,
Ibu itu penyejuk
Ayah,
Ayah itu nspirasi
Adik-beradik,
Adik beradik itu tawa
Sahabat,
Sahabat itu sabar
Teman,
Teman itu dunia
Kekasih,
Kekasih itu perjuangan
AKU,
AKU itu AKU
^^
11.00 am

Saturday, April 17, 2010

HAPPY BIRTDAY

Assalamualaikum...
ehem..ehem.
hari nie bufday ateh...kakak ku yg juga owner blog ini. cik umme ayman ayub.
i knew that, at the moment you read this post you blush..haha
anyway, happy belated birthday. may Allah bless you every year, every month, every week, every day.!! XD

ingat nie... dah tua dah. umo pun dah 19 tahun. (kalo kawen pun da bole) hahahha... jgn marah2, nnt dapat kedut kat muke. jgn selalu nangis2 ye. nnt org pggil benyer.. haha.. siapelah org tu..?? ish3..

last but not least,
i pray tat you will success in ur life now and 'hereafter' which is more important.

i'm writing this post at 12:45 pm-18 april 2010. haha.. sori lah.. thought of being the last person to wish you. but terlajak pulak..haha
x pe2... still 17 april rite? in jordan...hehe XD.

"happy birthday kepada kakak ku ini."
dah tua dah die..
tp...tggi je naik2 lagi.. semoga anda cepat tggi. jangan biarkan adek anda lagi tggi dri anda...haha.. eh...eh.. brape ketinggian anda..?? 156 ea..?
hahahahhahaha

p/s: ketinggian diukur dlm cm bkn inci. sbb kalo dlm inci nmpknya ketinggian kakak saya 156 inci sgt luar biase. ketumbuhan tanpa henti tu..hahah over tggi...haha

Friday, April 9, 2010

DAmai..



suka lagu nie..
^^

Wanita Ibarat Pohon Semalu


Assalamualaikum..^^

Seindah-indah perhiasan di dunia adalah wanita Solehah..:)

Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.

Semoga kita mendapat ibrah dari pohon semalu...
Setiap apa yang ALLAH jadikan pasti ada hikmahnya..
syukran..^^

Cintaillahi

maassalama
Al-alifat..

Ya ALLAH lindungi keluargaku dari Kemudharatan dan kemungkaran didunia ini..
Aminn..


Sunday, March 28, 2010

Malaysia my sweet Homeland..


tin lamps and sparklers

ooo..balik kampung hati riang

Assalamualaikum...^_^..
Iwant to inroduce Malaysia to my arab's frenz..
Which one of the situation I have to introduce??...

First situation

Malaysia is one of the countries in Asian. It is located at the equator of the earth. As all of us know Malaysia is a country that has a climate that is hot and humid all the year. We have rain almost every week. In fact in November to December almost every day there’s rain. This is due to the monsoon seasons. Malaysia is divided into 14 small states occupied with almost 22 million citizens.

Besides, Malaysia has one of the tallest buildings in the world which is Petronas Twin Tower. It has been a proud for Malaysian for years. Petronas Twin Tower that is also well known as KLCC is 88 storey’s high and divided into two parts. For the first 5 floors of the building is occupied by a vogue and versatile shopping mall.

On the other hand, Malaysia is such an attractive country that millions of tourists rush here to get a slice of the pie. According to some surveys made at the heart of Malaysia, Kuala Lumpur, they like the politeness and the courtesy of Malaysians. Besides the view of the natural beauties and lush green forest in Malaysia are breathtaking and attract them to Malaysia.

Most citizens in Malaysia are Muslim. We celebrate Hari Raya Puasa. It comes at the end of the holy month of Ramadhan. The night before Hari Raya Puasa tin lamps filled with oil are placed in the garden. They glow gently in the darkness. Little children play with sparklers under the watchful eyes of an adult. In the morning after we prayed at the mosque we asked forgiveness from our elders. Usually we will receive green packets of money. It’s kind of present only for small kids. Yeay! We visit our relatives and catch up with everything we missed. This is the time for us to strengthen the bonds within us.

I’m sure that once you come in Malaysia you will never forget the loveliness being in Malaysia. Besides Hari Raya Puasa, Malaysian celebrates Chinese New Year and Deepavali. Malaysia is a multiracial country. We have Chinese, Malays and Indians. We unite together to develop Malaysia. We took hibiscus flower as our national flower. Hibiscus flower or bunga raya in Malays is red in colour. This flower is special as it is a flowering plants throught the year. It symbolizes unity am0ng Malaysians. Our national language is Bahasa Malaysia.

Malaysia is also attractive because of the natural beauty of the islands. One of the most famous islands in Malaysia is Pulau Redang in Kuala Terengganu. The white pearl-like sand really mesmerizing and the lush green forests calm our mind from the busyness of the town.

The beauty of Malaysia is not enough to be written in words unless you pay a visit to Malaysia and witness it with your own eyes. Thank you.


Second situation..
Reality ^_^

Malaysia

Hmm… talking about Malaysia there’s nothing much to say actually. It’s just a one of the country in Asia. And what make it special is, it is located at the equator of the earth. I’m sure that all of you know that Malaysia has RAIN! Yeay! Almost every week there’s rain. Alhamdulillah. It is acid rain? Perhaps we are going to have it soon. Haha. Cause as usual, developing country like Malaysia has pollution everywhere. And the list keeps going on. Water pollution, air pollution, soil pollution and sound pollution. And worst of all, smell pollution.

Hah! There’s one thing that make me proud of my beloved country Malaysia. For your FREE information Malaysia is the place where one of the tallest sky scrapers in the world which is PETRONAS Twin Tower was built. Which is also one of the signs of doomsday. Our international airport, KLCC, is among the best in the world in terms of facilities and size. A very huge airport with a very big toilet and SMALL musolla. Too bad. In fact, we are such an attractive country that millions of IMMIGRANTS, both legal and ILLEGAL rush here to get a slice of the pie. And the government makes nothing of it and believe it or not! Now the number of foreign staying in MY COUNTRY is more than the population of my own race. I better stop writing crap before I get arrested by the government. Haha.

Most citizens in Malaysia are Muslim *including me* which mean we celebrate Hari Raya Puasa. It comes at the end of the holy month of Ramadhan. The night before Hari Raya Puasa tin lamps filled with oil are placed in the garden. They glow gently in the darkness. Little children play with sparklers under the watchful eyes of an adult. And sometimes they burnt their hands. And tomorrow we will see all the yesterday kids lying on bed with some parts of their body wrapped at the front page of Berita Harian. All are burnt by sparklers. Hmm… better watch out. Anyway sorry if this statement made you think twice of having a vacation in Malaysia. Haha.

In the morning after we prayed at the mosque we asked forgiveness from our elders. Usually we will receive green packets of money. It’s kind of present only for small kids. Yeay! We visit our relatives and catch up with everything we missed. This is the time for us to strengthen the bonds within us. The sillaturrahim.

Besides Hari Raya Puasa, Malaysia celebrate Chinese New Year and Deepavali as well. This is because Malaysia is a multiracial country. We have Chinese, Malays, Indians, Sikh, Iban, Kadazan and etc.eh… don’t forget all the foreign in our country. Indon, Myanmar, Nepal, Bangladesh, Negro, African, Thailand, Burma and Cambodia. To make it easy we have all Asian. Haha.

Malaysia...Cuti-cuti Malaysia...hehe~


Hope enjot it..Istimtak Bihayatik..^.^


Massalama..
from Bicik,
To Al-alifat..
Because she said..Geram sangat dengan Malaysia..