Sunday, January 31, 2010

pesanan dari abah


Abah~Sg.Nil~Sudan

To,
princesses of abah ^-^


We go to school to learn and gain new knowledge. Getting A’s in the test is just the topping. Don’t feel like you are a failure because you fail in the exam. Just remember that at least you gain new knowledge in your life. Don’t bother about the examination because it make you feel stress.
From now onwards
My AIM going to school is to gain new knowledge and apply it in my life, not because I want to score straight A’s in any exam.

Never ever blame the teachers if you are the one who never study and revise you knowledge. Never ever insult your teachers because he/she doesn’t know how to teach, because they will never become a teacher if they don’t know how to teach.

It’s your fault if you keep forgetting your knowledge given by your teachers. Not because of the teacher doesn’t know how to teach.


The teachers’ job are to deliver the knowledge and your job is to accept the knowledge. Always remember that teachers always try their best to make you understand and if you don’t they are ready to answer your questions.


Those who always blame the teachers will never ever succeed in their life. Barakah will never with them.

Do your best and leave the rest to Allah. Allah knows the best for you. If you get bad results take it as a lesson for you.

^_^

umme ayman ayub & umme-shaima' ayub ^_^

I miss the time me and my sisters had together... a memorable memories that i will never ever forget.....^-^

Thursday, January 28, 2010

cross country...

asslamualaikum...

As the title mentioned above.... i just finished my cross country...well, it's not that far. Only 5 km... I took about 25 minutes to finish it up... *it's quite good actually*..huhu..

I still remember 2 years ago. This X country really made me flashing back my "kindy" time.. hehe.. i was only sweet 13....

I have X country but at that moment i wasn't alone as I am now. I ran together with my energetic big sister...haha. we have to run about 7 km. I'm such a big liar if I say that it was not tiring. I felt like collapsing. But...... with my sister beside me, supporting me from behind, I managed to finish the X country. At first, I felt that my sister was such a mean sister. forcing me to run. well, the words she used still in my brain.. " bicik, lari....ko nie jgn jadik lembik. malu lah kita nanti kalo sampai lambat. kalo ateh sampai dulu ko x sampai2... malulah ateh. mesti dorg kate adek umme ayman lari x laju." -_-!

haha.... only now i realized that no one ever bother whether we arrived late or fast.... it's a competition. i knew that my sister did that just to soar up my spirit... as the result... my sister got the tenth place and followed by me. she's so proud with the medal. its just a medal. At least i have burnt my fat thou..... *jealousy*...haha

sometime....i miss the time me and my sisters had together... a memorable memories that i will never ever forget.....^-^

Wednesday, January 27, 2010

Berakhirnya pertemuan dengan perpisahan..







Berakhirnya pertemuan dengan perpisahan..


YA ALLAH.

Mengapakah pertemuan itu sungguh indah,

Walau banyak mana onak duri yang harus dilalui.

Semua itu bisa diredahi kerana sebuah pertemuan..

Tiap hari yang dilalui penuh dengan kebahagiaan..

Akan tetapi..

Mengapa yaALLAH pertemuan itu sungguh sekejap..

Aku belum bersedia untuk mengakhiri pertemuan itu..

1 tahun ku rasa bagaikan 1 jam..

1 jam ku rasakan bagai 1 minit..

1 minit kurasa kan bagaikan satu kerlipan mata ..

YAALLAH..

Mengapakah perpisahan itu sungguh menyakitkan..

Kesakitan itu tidak dapat ku ungkapkan dengan kata-kata..

Apakah penawar untuk menyembuhkan sakit ini yaALLAH..

Bantulah hamba-MU yang hina ini…

Ku pohon pada-MU ya ALLAH..

Tetapi tidak mengapa ya ALLAH ..

Aku bersyukur kerna aku diberi peluang untuk merasai sebuah pertemuan itu..

Walaupun hanya sekejap ia lebih baik daripada tidak dapat dirasai..

Terima kasih yaALLAH..


Hamba yang hina..

10.08 pagi

Khartoum airport-on the flight-Queen alia airport..

Tuesday, January 26, 2010

pengalaman yang indah ^_^



assalamualaikum..
bersyukur kita kehadrat illahi...serta Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.

Alhamdulillah ...aku baru sahaja pulang dari balik kampung,mu'tah hehe...ini kali pertama aku pergi mu'tah...sebelum pergi ..x sabar rase nyer..terbayang2 di fikiran ku macam mane yee mu'tah nie...

Hari pertama

kami bertolak malam..sampai sahaja di mujamak janub..kami kene lah tunggu sampai satu jam setengah..nak kena tunggu bas penuh...sambil menunggu tu kami dihiburkan dengan asap2 rokok yang berkepul2 dan indah itu...YA allah x tahan sebenarnyer..diorang nie ade ke tak hati dgn perut..prihatin lah kat org2 sebelah..x pelah ..cmner nak buat..dah dtg negara orang kene lah terima..tiba2..tengah kami menunggu ternampak lah org msia..jagun lah jugak..kat Amman nie susah nak terserempak dgn org msia...hehe..tgk2 diorang pon nak balik mu'tah...kak Ain dengan kawan nye..n sorang murokib..



perjalanan nak pergi mu'tah ambil masa 2 jam..dalam perjalanan pergi aku tidak melepaskan peluang..tengok2 lah suasana ..mu'tah tapi x nampak sangat dah mlm..sunyi jee..bangunan takde..sejuk..sampai lah aku tertidur..

sedar2 nak sampai dah mu'tah..keluar je dari bas..uishh..angin kuat..nak terbang rase nyer..sejuk sangat2 ehh mu'tah...kami pon berjalan lah kaki merentas angin malam..hehe..sehingga sampai laa ke rumah kak ain..masuk je rumah..terus panas..huhhh...lega rase nyer..

kak ain terus menegur aku..dlm bas tadi kami x sempat nak borak2

kak ain:ayman ehh?
umme :aikk..cmner akak kenal?
kak ain:adelaaa..heheh
umme :aikk...aku senyum je laa..hehe



Hari kedua

Seusai solat subuh..kami bersiap sedia untuk pergi ke program daurah bahasa arab...kak za yang sampaikan..tapi aku pulak yang berdebar2 hehe..x tahu lah..sebab nak jumpa kawan2 baru kot...keluar sahaja dari rumah..angin yang dingin membelai-belai wajahku.."uishh sejuk nyer mu'tah"..bisik hati ku..sambil itu aku melihat sekeliling...mu'tah ini mengigatkan aku pada sudan..suasana kampung yang sibuk..tersenyum aku sendiri..

Sampai sahaja di banguan puskma..kami telah dijemput masuk..hehe..x sabar rase nyer..masuk sahaja, aku tergamam di muka pintu.."mak oii ramai nyer org msia.."hehe..maklumlaa..kat amman xde lah seramai kat mu'tah..hehe..beberapa minit kemudian..kak za dijemput untuk menyampaikan ceramah nyer..hehe..sedikit sebanyak aku aku terkesan dengan apa yang di sampaikan oleh kak za..betul laa..bahasa ammi nie kita hanya letakkan di poket baju sahaja..janganlah telan sehingga menjadi virus pada darah daging kita..gunakan bahasa ammi pada tempat2 tertentu sahaja...selepas itu kak za menarik semangat diorang dengan mentatbiq surah Al-fatihah..Masya ALLAH..begitu indah bahasa ALLAH..baru ku tahu..betapa penting nye bahasa ARAB ini...kita akan dapat mengetahui betapa agung nya ALLAH apabila mentatbiq al-quran..mentafsir Al-quran dan mentatbiq Al-Quran satu konteks yang berbeza..

Aku lihat semua sahabat2 ku kat dalam bangunan puskma..bersemangat..mereka x henti bertanya soalan.."mantap nye diorang..soalan pon power2"bila di tanya diorang jawab dengan detail sekali..yaALLAH..terkesima aku di buat nye...bila diberitahu..ramai nya dr kalangan diorang nie ..hafiz-hafiz n hafizah-hafizah Al-Quran..ade jugak yang belajar Pondok..x mustahil laa diorang semantap itu..hidup nya dalam Al-Quran..memang tabik laa..bukan senang nak hafal Al-Quran..nak ulang lagi..tapi disebalik kesusahan itu..mrk akan memperoleh nikmat yang abadi..sambil2 belajar matan Arjumiah..sempat kak za menunjukkan kitab arab kat pon dok camner..ade sorang tu bawak.."uishh..complicated"...

Selepas rehat, daurah disambung semula..aku tertarik dengan sebuah syair..yang ditulis oleh imam syafie..betapa syair ini memberi semangat untuk kita jangan putus asa dalam mencari ilmu..

مواعظ الإمام الشافعي

اصبر على مُرَّ الجَفَا من معلم * فإن رسوب العلم في نفراته
Bersabarlah dalam mengharungi keperitan mencari ilmu(kekasaran di marahi mahaguru) * Sesungguhnya kegagalan memperolehi ilmu itu pada mereka yang melarikan diri daripadanya
ومن لم يَذقُ مُرَّ التَعَلُّمِ ساعةً * تَجَرَعَّ ذُلّ الجهل طول حياته
Sesiapa yang tidak merasai kepahitan dalam mencari ilmu walaupun satu daqiqah(saat)*
maka kamu hidup dengan telanlah kehinaan kejahilan ilmu sepanjang hayat kamu.


ومن فاته التَعْلِيمُ وَقتَ شبابه * فَكَبِّرْ عليه أرْبَعاً لوفاته
Sesiapa yang terlepas waktu syabab(remaja) (tidak belajar bersungguh2) *
maka kita ambil dia takbir dia 4 kali maknanya dah (mati

وذات الفتى والله بالعلم واتُقَى * إذا لم يكونا لا اعتِبَارَ لِذاتِهِ
Kita semua tidak dapat tidak kene ada ilmu dan taqwa *
jika tidak ada dua-dua itu pada diri kamu maka tak bermakna lah hidup kamu(tiada harga)

sungguh indah menerokai 'Cinta Bahasa Baginda, Demi Menyemarakkan Rasa Cinta Pada Yang Maha Pencinta...'(siti hasliza mat yusoff)


Hari ketiga

Matan ajrumiah disambung semula..daurah kami..diselit dgn kecerian dan gelak tawa..sarohah nye..aku sunngguh gembira menyertai program ini..Di samping, aku dapat kenal kenal dengan kawan baru...Akhir sekali,program kami diakhiri dengan solat maghrib berjemaah bersama2..baca al-quran yang di bacakan sedap macam Syeikh Seid Al-ghamidi.

Hari keempat

sebelum balik..hajat dihati nak jalan-jalan kat mu'tah tapi sejuk sangat laa hujan pulak..x pe lah..lain kali nanti jalan2..hehe..kami pun setelah sarapan bertolak ke Amman..Dalam perjalanan pulang..sempat tengok pemandangan mu'tah..memang betul laaa..kiri kanan padang pasir..sebijik macam sudan laa..rindu pulak kat sudan..^_^

aku jika diberi peluang ingin jelajah satu dunia..macam ibnu Baitutah..^_^
"jauh perjalanan luas pengetahuan"

ok sampai sini dulu coretan ku..

maasalama,
al-alifat^_^

p/s:semoga pokuteh ku cepat sembuh dah kuat semangat..Aminnn

Friday, January 22, 2010

life must go on

assalamualaikum...

For those who are having hard times especially my dearest sister Ateh...hehe.

We have to continue our life. Life must go on. No matter how bitter it is. We have to confront the challenges and be matured. Besides, learn a lesson from what you have gone through. Never ever let your experiences left you without any lesson. And you will be in vain. Although it is a Herculean task, we should try our best and lead our life to the fullest. InshaAllah..

Am i right, ateh..?


p/s: ateh, i'm so "touched'" when i read ur story.. haha...but... dun't worry. i'm quite stress up either over here. spm comin soon.

Thursday, January 21, 2010

salah dengar

Assalamualaikum...

recently, my friend and i were chatting idly in our room and we talked about Sudan.

my frenz: shaima ur father works overseas rite.?
me: yup..
my frenz: erm..where..??
me: sudan...
my frenz:Waaaa...*in exciting mood*
me: huh..? why?
my frenz: i've never been to Sweden...
me: *sigh*....-_-

Sudan is one of the African countries and sometimes sounds like Sweden...haha. I hated it when people misheard it and thought I said Sweden. jkjk

Tuesday, January 19, 2010

sahabat ku..

Haritu kite jalan sekali, bez kan jalan sambel bgurau..Tp lg bez bile awak kasi adiah tu, tu lar adiah paling saye tak boley lupe..Senyoman manis awak..Esok2 bile saye xley jalan, saye nak awak iringi saye, mase nie saye dah xboley nak pggl awak mcm slalo, awak yg kena datang...Mase nie gak saya nak adiah lg tp saye dah taknak senyoman awak tu..Saye nak Al-Fatihah..Awak bacekan tuk saye ekh sbb saye dah xboley bace sdiri..Pastu, bile ader owg letak saye bawah papan, awak jgn nanges @ cari saye sbb saye dah xboley tego awak..Janji ek!!! Frenship poeber.. (^_~)

al-alifat..

Monday, January 18, 2010

imtihan oh imtihan..@_@


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


assalamualaikum..

alhamdulillah..dapat juga hari nie nak tulis post...imtihan baru je habis semalam..ya ALLAH..bukan senang untuk jadi senang ehh..bila terkenang balik..mase dalam fatrah imtihan hehe..uishh..semua x senang..duduk x senang..makan x senang..kat jamiah..nanti kawan tanya umme macam mana imtihan?..aku tersenyum..die pon tersenyum...hehe..harap nya senyuman ini berterusan hingga result keluar..aminn..takut sebenar nya..ya ALLAH ..

ilmu ini bagaikan permata...kalau kita nak perolehi permata itu..kita mestilah mempunyai wang yang sekucup nya...baru boleh kita beli..tp kalau kita tak ada duet..angan2 saje laa..^_^

Teringat masa mula2 masuk kuliah belajar...rase mcm x tau ape yang aku belajar...kosong ..tp alhamdulillah sekarang dapat jugak tangkap ape yang doktor..syarah kat depan..walaupun x de lah seterer senior2 ku..tp ok laa..diorang semua dah berhabuk daa ..aku sekarang masih nak belajar..merangkak2 lagi..

teringat kakak seperjuanganku kata,
"kita nak cari ilmu nie, kalo bukan dlm bahasa kita bukan senang..tp klo kita dapat kuasai ilmu itu..MasyaALLAH.."

Tiap2 kali exam..akulah orang yang terakhir keluar huhu...kawan- kawan arab ku yang lain setengah jam nak habis dah keluar dah..."ape ehh yang diorang tulis lagi dlm kertas tu ..laju jee tgn diorang menulis"detik hatiku..aku pula,kadang2 ade soalan yang aku kene wat ayat melayu dulu ..pastu nak terjemah lagi...bila terkenang kembali..senyuman sahaja yang dapat aku ungkapkan..^_^

kadang-kadang sedang aku menulis ..angkat sahaja kepala..tinggal aku seorang sahaja dlm dewan itu.."aikk dah x de dah yang lain"..pandang kat depan doktor senyum jee..kat aku..hehe..
mase tu takut pon ade jugak..tinggal kita seorang jee..tp masa x habis lagi..klo nak ikut mcm org arab keluar awal x boleh laa..kita ada lagi nak tulis...so bila nak bangun.."x pe2 umme awak duduk jawab sampai habis..sye tunggu"doktor cakap,..aku senyum je lah..speechless..
"terima kasih doktor".

"umme awak pilih untuk sambung belaja ke negara org ..jadi awak harus yakin dan terima..ape jua halangan yang mendatang..okek..umme"kate umme kepada umme..

wassallam..
al-alifat^_^

p/s:..kenapa yee...pyramid je..yang terbayang2 di fikiranku..^_^


Thursday, January 7, 2010

imtihan is around the corner^_^


bismillahirahmanirrahin

assalamualaikum,



exam datang lagi^_^





Tidak dapat ku gambarkan rindu yang lahir dari hati ini,hanya yang mampu aku katakan aku merinduimu,terasa menjauh diri ini...
kerna kau tiada disisi bergenang air mataku .bila terkenangkan wajahmu,ayah ibu dari jauh ku pohon restu doamu titian kejayaanku,nasihat darimu ku ingat selalu tersemat di kalbu,oh tuhan berkatilah ku dalam mencari ilmu dengan redho-MU moga ku jejaki tempat yang dituju..

doakan yee..ummi abah doakan ateh yee...

al-alifat,
maassalama,

Tuesday, January 5, 2010

New Member from Malaysia

Assalamualaikum...

hmm... today,


Just to inform that starting from now onwards my sister will be joining me with this blog which is made this blog consists of two writers. Me and my younger sister. hopefully she will make this blog up to date since lately i'm a bit busy with my imtihan *bitting nails*...InshaAllah. she stays in Malaysia, my beloved fatherland. At least i get to know anything that happen in Malaysia. Hehe...

wasalam..
until then...