Sunday, March 28, 2010

Malaysia my sweet Homeland..


tin lamps and sparklers

ooo..balik kampung hati riang

Assalamualaikum...^_^..
Iwant to inroduce Malaysia to my arab's frenz..
Which one of the situation I have to introduce??...

First situation

Malaysia is one of the countries in Asian. It is located at the equator of the earth. As all of us know Malaysia is a country that has a climate that is hot and humid all the year. We have rain almost every week. In fact in November to December almost every day there’s rain. This is due to the monsoon seasons. Malaysia is divided into 14 small states occupied with almost 22 million citizens.

Besides, Malaysia has one of the tallest buildings in the world which is Petronas Twin Tower. It has been a proud for Malaysian for years. Petronas Twin Tower that is also well known as KLCC is 88 storey’s high and divided into two parts. For the first 5 floors of the building is occupied by a vogue and versatile shopping mall.

On the other hand, Malaysia is such an attractive country that millions of tourists rush here to get a slice of the pie. According to some surveys made at the heart of Malaysia, Kuala Lumpur, they like the politeness and the courtesy of Malaysians. Besides the view of the natural beauties and lush green forest in Malaysia are breathtaking and attract them to Malaysia.

Most citizens in Malaysia are Muslim. We celebrate Hari Raya Puasa. It comes at the end of the holy month of Ramadhan. The night before Hari Raya Puasa tin lamps filled with oil are placed in the garden. They glow gently in the darkness. Little children play with sparklers under the watchful eyes of an adult. In the morning after we prayed at the mosque we asked forgiveness from our elders. Usually we will receive green packets of money. It’s kind of present only for small kids. Yeay! We visit our relatives and catch up with everything we missed. This is the time for us to strengthen the bonds within us.

I’m sure that once you come in Malaysia you will never forget the loveliness being in Malaysia. Besides Hari Raya Puasa, Malaysian celebrates Chinese New Year and Deepavali. Malaysia is a multiracial country. We have Chinese, Malays and Indians. We unite together to develop Malaysia. We took hibiscus flower as our national flower. Hibiscus flower or bunga raya in Malays is red in colour. This flower is special as it is a flowering plants throught the year. It symbolizes unity am0ng Malaysians. Our national language is Bahasa Malaysia.

Malaysia is also attractive because of the natural beauty of the islands. One of the most famous islands in Malaysia is Pulau Redang in Kuala Terengganu. The white pearl-like sand really mesmerizing and the lush green forests calm our mind from the busyness of the town.

The beauty of Malaysia is not enough to be written in words unless you pay a visit to Malaysia and witness it with your own eyes. Thank you.


Second situation..
Reality ^_^

Malaysia

Hmm… talking about Malaysia there’s nothing much to say actually. It’s just a one of the country in Asia. And what make it special is, it is located at the equator of the earth. I’m sure that all of you know that Malaysia has RAIN! Yeay! Almost every week there’s rain. Alhamdulillah. It is acid rain? Perhaps we are going to have it soon. Haha. Cause as usual, developing country like Malaysia has pollution everywhere. And the list keeps going on. Water pollution, air pollution, soil pollution and sound pollution. And worst of all, smell pollution.

Hah! There’s one thing that make me proud of my beloved country Malaysia. For your FREE information Malaysia is the place where one of the tallest sky scrapers in the world which is PETRONAS Twin Tower was built. Which is also one of the signs of doomsday. Our international airport, KLCC, is among the best in the world in terms of facilities and size. A very huge airport with a very big toilet and SMALL musolla. Too bad. In fact, we are such an attractive country that millions of IMMIGRANTS, both legal and ILLEGAL rush here to get a slice of the pie. And the government makes nothing of it and believe it or not! Now the number of foreign staying in MY COUNTRY is more than the population of my own race. I better stop writing crap before I get arrested by the government. Haha.

Most citizens in Malaysia are Muslim *including me* which mean we celebrate Hari Raya Puasa. It comes at the end of the holy month of Ramadhan. The night before Hari Raya Puasa tin lamps filled with oil are placed in the garden. They glow gently in the darkness. Little children play with sparklers under the watchful eyes of an adult. And sometimes they burnt their hands. And tomorrow we will see all the yesterday kids lying on bed with some parts of their body wrapped at the front page of Berita Harian. All are burnt by sparklers. Hmm… better watch out. Anyway sorry if this statement made you think twice of having a vacation in Malaysia. Haha.

In the morning after we prayed at the mosque we asked forgiveness from our elders. Usually we will receive green packets of money. It’s kind of present only for small kids. Yeay! We visit our relatives and catch up with everything we missed. This is the time for us to strengthen the bonds within us. The sillaturrahim.

Besides Hari Raya Puasa, Malaysia celebrate Chinese New Year and Deepavali as well. This is because Malaysia is a multiracial country. We have Chinese, Malays, Indians, Sikh, Iban, Kadazan and etc.eh… don’t forget all the foreign in our country. Indon, Myanmar, Nepal, Bangladesh, Negro, African, Thailand, Burma and Cambodia. To make it easy we have all Asian. Haha.

Malaysia...Cuti-cuti Malaysia...hehe~


Hope enjot it..Istimtak Bihayatik..^.^


Massalama..
from Bicik,
To Al-alifat..
Because she said..Geram sangat dengan Malaysia..


Sunday, March 21, 2010

disappointed..-_-!

Assalamulaikum..

People always wonder how a man or a girl could be a bad person. But they never figure out how they ended up like that. Sometimes we felt pity for them. We blame their parents, teachers and friends. They never know that no parents in this world want their children to be spoiled. The same thing goes on teacher. They wouldn’t be a teacher if they just want to spoil their students. However for me, a FRIEND can be one of the factors. All of us know every day we meet a lot of friends, new people with different behavior and type. Without a strong faith in religion we can easily be influenced. Anytime…anywhere. For sometimes I felt very sad and disappointed seeing these “budak nakal” especially my own friends. They play truant, smoke and the saddest is when they don’t even care about their prayers. Although they are Muslim. I’m not trying to say that I’m perfect among the others. I admit that sometimes I do, do mistakes. Cause everyone is not perfect. I voiced out my opinion just for us, especially teenagers to think about it and don’t get influence easily. I’m grateful to Allah as I was given a very good school academically and socially, to study in. I can go the surau and prayed “berjemaah” (I don’t know what does it call in English, sorry). From here I realized that choosing the right friends is really important. I mixed well with the sisters usually at the surau. They can advice me whenever I’m in wrong. Alhamdulillah, thanks to Allah..

Recently, one of my friends was caught smoking in the toilet and he almost got expelled from the school. Luckily the principal was a bit lenient on that day. I don’t know what doa’ he read because this is the eighth times he got caught. Wey, he is just seventeen years old! When my friend asked him about his ambition and he said I don’t have any. I think I might just stay at home. We are too young to give up in life. Seriously I’m so disappointed. Can you imagine how disappointed his parents are. Seriously lah. Please! For those who have decided to give up in life please think about it properly with your civilized mind. Now, I’m trying my best to advice my friend. In response he realized that he is not very late to change. I asked him to forget on what has passed. But I seriously can’t help you to stop smoking. Only you can change yourself. You know what is good and bad for yourself. That’s all I can do as a friend. Try to meditate and think what you want in life. Please think before you do anything.


wasalam

Thursday, March 18, 2010

wondering...

Asslamualaikum..
hmmm.. i'm just wondering what are they doing right now... umi..abah...angah...ateh..alang...uda..bcu..and kakak... me..?? i'm doing nothing.. this week is exeat perhaps i'll go to book fair in kl.

Wednesday, March 17, 2010

WIKIPEDIA



Program wikiPEdia*

Tarikh : 20 Mac 2010
Masa : 7.00 pg - 2.30 ptg
Tempat : Jerash

"MUSLIMAH CEMERLANG PEMANGKIN UMMAH GEMILANG"


Tentatif :

7.00pg - Berkumpul di Bayt Amzar

7.15pg - Bertolak ke Jerash

8.00pg - Sampai di tempat program + LDK 1

9.00pg - Ceramah : 'Muslimah Cemerlang Pemangkin Ummah Gemilang'
Oleh : Ustaz Mohd Ridzu...an Khalin

10.30pg - LDK 2

11.30pg - Solat Zohor + Makan tengah hari

12.15tgh - LDK 3

1.15ptg - Resolusi : 'Perencanaan Muslimah Dalam Misi Dakwah'

2.00ptg - Bersurai

2.30ptg - Tiba di Sweileh


Pakaian:
1) pakaian yang sesuai untuk aktiviti lasak ( seperti jubah seluar dan sebagainya) dan menutup aurat
2) kasut sport

Peralatan-peralatan yang diperlukan sepanjang program:
1) Pen
2) Air untuk berwudhuk
3) Tisu atau wet tissue ( bergantung kepada masing-masing)
4) Air untuk minum

Makluman:
1) Tandas di Jerash hanya terdapat di pintu masuk sebelum 'penjelejahan' Jerash dimulakan, jadi antum digalakkan untuk mempersiapkan diri dengan keadaan yang bersih untuk menunaikan solat.
2) Air untuk berwudhuk yang antum bawa sendiri boleh digunakan untuk berwudhuk bagi yang tidak berwudhuk.

Sekian.
JZKK



jomm kita WIKIPEDIA! imbas kambali sejarah kecemerlangan muslimah zaman zilam, serap segala durus wa ibrah, bangkit dan sedar menjadi Muslimah cemerlang, PEMANGKIN UMMAH GEMILANG!!

PESERTA DARI IRBID DIALU-ALUKAN SERTAI BERSAMA, penyertaan terhad! 15 orang sahaja. daftar segera kepad AZIMAH NORDIN!

syukran,atas kerjasama yang diberikan..^_^

Wednesday, March 10, 2010

Syeikhul Azhar Prof Dr. Sayyid Tantawi Dalam Kenangan


Syeikhul Azhar Prof Dr. Sayyid Tantawi Dalam Kenangan 28 Oktober 1928-10 Mac 2010

(ikhlaskan hatiku)
Assalamualaikum..

Sheikhul al Azhar, al Imam Prof.Dr Mohamed Sayyid at Tantawi meninggal dunia pada pagi Rabu di Arab Saudi akibat serangan jantung yang begitu kritikal, di waktu usianya menjangkau 82 tahun.

Serangan mengejut telah menimpa Sheikhul Azhar sepanjang keberadaan beliau di Lapangan Terbang al Malik Khaled Antarabangsa, Riyadh untuk melakukan perjalanan pulang ke Kaherah. Ketika Allahyarham berangkat segera menuju ke hospital beliau telahpun menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Makluman lebih lanjut sila lihat disini.

Dunia islam telah digemparkan dengan berita kematian seorang tokoh ulama' yang sungguh berjasa pada agama ALLAH .Bisakah kita temui tokoh islam yang sepertinya lagi..Terkejut aku pabila mendengar berita ini daripada sahabatku..lantas terlintas di fikiran..akan sebuah hadith riwayat Al-bukhari..

(matannya akak ku edit kemudian dalam proses mencari,^_^ )
Maksudnya:
Daripada Abdullah Bin Amru Bin Al-'as رضي الله عنهما katanya:
Beliau mendengar Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:'Sesungguhnya ALLAH tidak akan menghilangkan ilmu pengetahuan daripada hamba begitu sahaja ,tetapi ALLAH akan menghilangkan ilmu dengan mematikan para ulama' sehingga tiada lagi seorang 'alim , orang ramai akan melantik ketua yang jahil , maka apabila ditanya , mereka berfatwa tidak berdasarkan ilmu perngetahuan , maka mereka akan sesat dan menyesatkan orang lain.

Kehilangan ilmu itu bukanlah dengan cara ALLAH menghilangkan ilmu daripada dada manusia tetapi, melalui kematian ulama'. Maka oleh kerana ketiadaan ulama' mereka akan melantik pemimpin dari kalangan orang yang jahil.Pemimpin yang jahil akan memberi atau mengeluarkan fatwa tidak berasaskan ilmu meneyebabkan diri dan oorang lain menjadi sesat.

Selepas membaca hadith ini timbul rase gerun dan takut dalam benak hatiku apa yang akan terjadi pada dunia nanti kelak..Bagaiman pemerintahan dunia pada masa itu nanti?..Apakah yang akan terjadi?..soalan yang belum ku temui jawapan nya.

Kesannya sedikit sebanyak telah dapat kita lihat di negara kita sendiri ,Malaysia..
Apakah hadaf pembangunan kerajaan kita sekarang..Adakah kerana pangkat , harta, dan wanita atau syiar islam?.
Adakah pemerintahan di negara kita dipimpin oleh seorang yang 'alim?
Bagaimanakah pergerakan ummah islam di negara kita?

Soalan yang telah aku jumpa jawapannya,akan tetapi apa yang harus aku lakukan?.
Adakah dengan hanya mendiamkan diri?.
Atau kita bersama-sama maju kehadapan menegakkan kebenaran.

Semoga ALLAH memelihara kita dan memberi kekuatan dan keteguhan hati.
AMINN..

Kepupusan ilmu berlakunya dengan,
Kematian ulama' dan cendikiawan islam,
Tidak mengamalkan ilmu yang dimiliki,
Orang islam kurang minat mempelajari ilmu pengetahuan,
Menjual ayat ALLAH untuk kepentingan duniawi semata-mata.

MAKA,

Kesan ketiadaan ulama' akan meyebabkan,
Masyarakat akan hidup dalam kejahilan ilmu,
Lahir pemimpin yang jahil2 ilmu agama,
Keluarnya fatwa-fatwa yang mengelirukan,
Wujudnya pelbagai ajaran sesat,
Kemungkaran berlaku tanpa batasan.

YA ALLAH bantu lah kami..jauhkan lah kami dari kejahilan, kefasadan dan kemungkaran yang berlaku diatas muka bumi ini..AMINN YA ROB.

Moga-moga Syaikhuna ditempatkan bersama para Anbiya’, Auliya’, Syuhada’ dan Solihin di sisi Allah taala kelak.
Al-Fatihah buat Syaikhuna al-Allamah Syaikhul Akbar Dr Muhammad Sayyid Tantawi rahimahullah.
sumber rujukan,
Spm fokus U Al-quran dan As-sunnah
web ini.(^_^)

"Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan"
Maassalama,
AL-ALIFAT.







valentine

Assalamualaikum..
walaupun..valentine day sudah lama pergi..harap aku sempat untuk menyampaikan sesuatu..mengenainya..
post nie adalah nasihat kepada hamba-hamba ALLAH khas nya kepada diriku..
Siapa yang pernah jatuh cinta, di cintai atau mencintai?...Bila disebut tentang CINTA seringkali manusia akan terus merujuk kepada cinta sesama manusia...ya benar, tidak dinafikan itu juga sebahagian dari cinta...Banyak terlakar tentang kisah cinta sebegini di dalam hasil-hasil pengkarya sama ada yang terkenal dan tidak terkenal..orang sering teruja apabila kisah cinta dijadikan bahan karya seni. Instrumental Music

http://www.imeem.com/people/yGFAC/music/zGLBXyE2/winter_sonata_first_time_piano/

http://www.imeem.com/mcbdlm/music/6XN4hBrB/winter_sonata_classics_ws_love_is_blue/

Tetapi sedarkah kita bahwa CINTA seperti itu adalah satu ujian dan perjalanan hati di dalam mengapai CINTA HAKIKI?...CINTA HAKIKI dan TERAGUNG iaitu CINTA pada Allah SWT.

Sering manusia tersasar di dalam mengapai cinta hakiki bilamana CINTA di hatinya menjadi hijab kepada dirinya untuk mengapai cinta ILAHI...ramai yang terjun ke lembah dosa kerana tidak pandai mengutamakan CINTA ILAHI sebagai cinta yang paling agung.

CINTA kepada sesama insan itu UJIAN buat kita. Ramai orang yang kecundang dengan cinta sebegini, hingga melupakan syariat dan melanggar hukumNya. Bagi mereka, cinta yang tumbuh di dalam hati perlu disertakan dengan pemilikan, lalu timbullah rangsangan nafsu dan ketamakan, dan membuat manusia tertipu dengan makna CINTA itu sendiri.

Jika kita mencintai seseorang atau kita menyayangi sesuatu benda atau perkara, kita perlu sentiasa mengingatkan diri bahawa kita tidak memilikinya secara mutlak tetapi yang memilikinya secara mutlak adalah penciptaNya iaitu Allah SWT. Kita hanya dipinjamkan sesuatu itu untuk sementara, dan ia adalah hiburan dari Allah SWT kepada hambaNya.

Allah SWT maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita.Jika kita kehilangan sesuatu yang kita cintai atau sayangi, itu adalah hakNya untuk mengambali kembali pemberianNya. Memang fitrah manusia itu akan sedih kerana kehilangan dan perpisahan tetapi janganlah sampai kita menjadi tidak redha dan tidak sabar atas kehilangan tersebut.

Cinta perlukan pengorbanan, mengorbankan sesuatu yang disayangi adalah lambang dan bukti sebuah cinta. Nabi Ibrahim AS sanggup mengorbankan anaknya Nabi Ismail kerana kecintaan dan ketaatan pada Allah SWT. Itulah bukti cinta para rasul Allah. Ujian bagi mereka amat hebat, kerana ketinggian kecintaan mereka pada Allah SWT.

Itulah lambang pengorbanan cinta ILAHI. Tetapi ramai sekali manusia hari ini lebih memikirkan kepentingan diri dan rasa kerakusan ingin memiliki hingga sanggup mengorbankan maruah diri, jati diri, malah agama sendiri hanya kerana cinta PALSU yang dirangsang oleh nafsu-nafsi.

Maka berbahagialah orang yang pandai meletakkan CINTA di HATinya tepat ditempatnya.

semoga ALLAH sentiasa memeliharaku, org2 yang aku sayang, serta sahabat-sahabatku...Aminn

dipetik dari blog sahabatku..^_^
syukran..

Al-alifat..

Monday, March 8, 2010

pen dan manager





















Kenapa Allah tidak menunjukkan diri-Nya sendiri kepada kita?

Selain itu, jika Dia Maha Berkuasa, sudah pasti Dia boleh buat apa sahaja. Paling mudah Dia boleh angkat sebiji batu kemudian tunjukkan kepada kita.”


Tanya Kassiah.Saya mengambil sebatang pen, kemudian menyerahkannya kepada Kassiah. “Ambil ini, jawapannya ada di sini.

”“Er.. Jangan main-main.


”“Siapa kata nak main-main.”


Kassiah memusing-musingkan pen berwarna merah di tangannya.


“Cuba kau terangkan pada aku.” Suara Kassiah agak tegang.


“Jangan marah.”


Saya mengambil pen tadi kemudian senyum kepadanya.


“Persoalan kau ada dua jawapan yang boleh aku beri.

Pertama berkenaan dengan mengapa Allah tidak menunjukkan diri-Nya kepada kita. Sebelum kau sudah ada orang yang tanyakan hal ini. Malahan pertanyaan orang ini dijawab sendiri oleh Allah.” Kassiah memandang hairan.


Orang tersebut ialah Nabi Musa. Dalam surah al-A’araf ayat 143 Allah berfirman, “Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau." Tuhan berfirman: "Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku." Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu[565], dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan.
Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman.


”“Untuk lebih kau faham, aku bagi kau satu analogi.


Bayangkan aku yang cipta pen merah ini. Kemudian, bila pen ini sudah siap, bolehkah pen ini melihat aku?” Tanya saya.


“Memang takkan nampak.


”“Betul, sebab aku cipta pen itu tanpa deria yang boleh melihat aku sebagai penciptanya.


Begitu jugalah dengan Allah, Dia menciptakan kita tanpa deria yang membolehkan kita melihat-Nya.


Allah boleh melihat kita, tetapi kita dan sekelian ciptaan-Nya tidak akan dapat melihat-Nya.” Kassiah mengangguk-angguk tanda setuju.


“Untuk persoalan kedua pula?” Tanya Kassiah


Untuk persoalan kedua, aku suka bagi analogi “Manager dan Cleaner”.


Bayangkanlah kau seorangManager di sebuah syarikat. Semasa kau masuk ke bilik air syarikat, punyalah terkejut, bilik air sangat kotor. Dalam masa yang sama ada seorang cleaner sedang melepak. Adakah kau akan membersihkan tandas itu atau cleaner tersebut?


”“Mestilah aku akan suruh cleaner tersebut.


”“kenapa pula?” Saya provokasi.


“Sebab takkanlah aku pula yang kena basuh bilik air itu, sedangkan cleaner ada.”“Tapi kau mampu buat kan?


”“Memanglah mampu, tapi itu bukan kerja aku dan tak layaklah aku sebagai manager kena buat kerja cleaner.


”“Ha.. Macam itulah Allah.


Dia mampu untuk melakukan segalanya tanpa ada sebarang halangan. Tetapi untuk mengangkat batu dan menunjukkan kepada para hamba-Nya bukanlah sesuatu yang layak dan patut untuk Allah lakukan. Kerana dia Maha Agung, dan Maha Berkuasa.


”Terang saya pada Kassiah.


Bagi saya modal analogi yang kena dengan logik, lagi memudahkan seseorang itu memahami dan menerima sesuatu jawapan.Memahami konsep ketuhanan dan kekuasaan-Nya bukanlah sesuatu yang sukar dan memeningkan. Keimanan kepada Islam bukanlah sebuah keyakinan yang membabi buta tanpa jawapan yang releven dan logik. Islam sentiasa menyediakan setiap persoalan yang bermain di kepada manusia. Maha Suci Allah yang menciptakan segalanya.


“Katakanlah: "Segala puji bagi Allah, Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaran-Nya, maka kamu akan mengetahuinya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa yang kamu kerjakan.”(Surah an-Naml 27:93)



Rujukan:
http://www.yussamir.com/

dari ^____^

Sunday, March 7, 2010

Ummi....ummi















ummi ku yang berbaju serba hitam..
hehe,kat sudan.

Assalamualaikum..

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati...... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma..... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Yang selalu nasihat aku..... mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari..... mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak
Bila sambut besday die.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu... aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila.... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya..........

Tapi kalau mak sudah tiada..... .....
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya......
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya......
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

dipetik dari facebook..

Kematian Yang Indah..

Seorang lelaki telah berumah-tangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan, kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.
Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seorang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah. Dia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anak-anaknya.

Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun,sehinggalah si isteri meninggal dunia. Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan ta'ziah.

Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berkata-kata, si suami telah berkata, "Semoga tidak ada sesiapapun dari kamu yang mengucapkan ta'ziah kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kata ku ini...."

Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu..

Si suami meneruskan kata-katanya,.. "Demi Allah sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku bersama isteriku itu..."

"Sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku kerana ia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan mendidik anak-anakku dengan sempurna. Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang dilakukannya kepada diriku. Apabila ia meninggal dunia aku teringat sebuah hadith..."

"Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redha kepadanya pasti akan masuk ke dalam Syurga..."

Tatkala akan meletakkan jenazahnya di dalam lahad, si suami telah meletakkan tangan di kepala isterinya dan berkata: "Wahai Sesungguhnya aku sangat redha kepadanya, maka redhailah ia."... Si suami berulang-ulang kata-kata itu dgn tenang dan puas.

"Ketahuilah sekalian sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat ku gambarkan kepada kalian betapa hebatnya kebahagian dan kegembiraan yang ku rasakan ini....Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan ta'ziah kepada ku atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya...."

"Sebaliknya ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteri telah meninggal dunia dalam keadaan aku redha kepadanya. Semoga Allah Ta'ala menerima isteriku dengan keredhaan-Nya."....

nasihat buat diriku
dan sahabat sekalian..

Saturday, March 6, 2010

Rindu

Aku rindu saat ku berada di AS-Saidiyyah

Kerna masa itu aku mula mengenali islam

Aku rindu saat ditarbiyah di AL-Amin

Kerna pada masa itu aku diajar mengetahui islam yang satu

Berjumpa dengan manusia yang hebat

Aku rindu saat ku dikenalkan dengan Sultan Abd Aziz Shah

Kerna telah memecahkan aku dari kepompong

Menyedarkan aku dari realiti ummat islam

perlu maju kehadapan

Aku rindu Saat dididik oleh sudan

Kerna aku bisa merasai hidup manusia bukanlah senang

Menghargai hidupku sekarang

Kemiskinan memupuk ketabahan

Menjauhkan keborosan

Kini

Aku ditarbiyah lagi

Aku dididik lagi

Oleh jordanku sayang

Semoga aku sentiasa tabah dan kuat menghadapi

Bersamam-sama rakan seperjuangan

Amin

Ya

ALLAH