Monday, February 18, 2013

Setiap hari-hari ku adalah hari-hari mu..


Setiap hari-hari ku adalah hari-hari mu..

Abah umi anakmu ini ingin mengucapkan ribuan, berjuta-juta, infinity terimakasih...tanpa abah dan umi, tidak wujudlah diriku di bumi ini..Mengenangkan susah payah, ketabahan dan kekuatan mu mendidik dan mentarbiyah diriku dan adik beradik, menjadikan aku terus bersemangat untuk berjuang di tanah syam ini...memang perit pabila duduk berjauhan, tp inilah kekuatan untuk diriku memahani rencah kehidupan...

Teringat malam-malam sebegini..abah memberikan peringatan dan cerita mengenai asam garam kehidupan...agar aku manjadi anaknya yang solehah..

Ummi, seorang wanita yang sangat gagah, kuat tapi mempuyai hati yang sangat lembut anakmu ini banyak belajar darimu..daku sangat mengkagumi kekuatanmu..


Singkap kembali,
Di dalam kitab Kabair (antara dosa-dosa besar) nombor yang kelapan adalah menderhakai IBUBAPA...ini menunjukkan betapa pentingnya menghormati dan mengkasihi ibu bapa dan melayani mereka dengan baik..

Ummi, Abah diwaktu saat begini...
Doakan Anakmu...

Wednesday, February 6, 2013

Peladang Pilihan


Bersyukur dahulu, baru kamu nanti akan tahu menghargai,
Thiqah binafsi dahulu, baru kamu nanti akan berani dan yakin menghadapi.

Kehidupan banyak mengajar kita menaiki tangganya dari satu tahap ke tahap  seterusnya 
Dan daripada saat ke saat, hingga ke akhirnya , 

Biar payah dan susah, Biar jatuh bangun , inilah nilai  sebuah Kehidupan.

Dunia ini ibarat penyinggahan, kita hanya merasa nikmat yang sementara,
Sebenarnya ada kehidupan yang lebih abadi dan bahagia iaitu di Akhirat sana.
Hanya orang-orang yang bijak, pandai memilih kehidupan yang sebenar.



Mereka adalah manusiawi yang menjadikan Dunia sebagai ladang Akhiratnya. Eh macam mana?
Maca nie, kita bercucuk tanam  pucuk amal islami dan benih-benih pahala, nanti kita kutip dan makan hasilnya di akhirat sana.

Jika seorang itu Muslim, maka dia sudanh tergolong di dalam golongan peladang Pre- Bijak , kerana dia telah memilih kehidupan yang bahagia di akhirat sana walaupun tak ada ladang yang berekar-ekar at least ada Rumah  dan taman halaman ke ? kan :)

Okey tapi, ada lagi satu golongan Peladang yang super duper bijak dan baik,
iaitu mereka yang Muslim dan mengamalkan islam sebagai cara hidupnya dan menyampaikan apa yang di fahami.

Maksudnya, dia memilih untuk menjadi peladang yang terbaik dan bersungguh-sungguh dalam bercucuk tanam serta ajak sekali orang lain merasai kenikmatan bercucuk tanam serta hasil yang diperolehi di kongsikan pada orang lain, supaya orang lain rasa dan ingin sama-sama berusaha menjadi seperti dia.

Inilah Rahsia kejayaan Rasulullah, As-sabiqun Al-awwalun , dan para sahabat 
Mereka adalah Generasi Al-quran yang Super Duper Muslim yang telah memilih untuk menjadi peladang  terbaik yang akan mengutip hasil yang terbaik di akhirat sana.

Rujukan mereka adalah Al-quran dan As-sunnah.

So, sekarang ni Kita pon ada rujukan yang sama kan,
Tapi kenapa kita berbeza dengan dia ?

* Wondering tak *

Ok, sebelum tu Al-quran diturunkan untuk hati kan, so salah satu cara untuk kita memenangi hati manusia  mestilah dengan perkara yang berkait rapat dengan Hati juga ,  so one of the answer is Surat Cinta ILLahi ~ Al-Quran~

Aiwah, Jil Qurani in progress --------->

Sekarang kita dah tahu Generasi Al-Quran itu adalah generasi sahabat-sahabat Rasulullah, Apa yang mereka buat sampaikan Allah dan Rasulullah Redho kepada mereka.

Pertama mereka mula menanam azam dan  menyediakan Hati serta fahami tugas mereka dimuka Bumi ini iaitu sebagai A'bid dan Khalifah, Selepas itu, membersihkan hati dan fikiran daripada noda-noda jahiliyyah , dapat sahaja kefahaman dan hidayah Islam, tanpa lengah kaku mereka terus sampaikan tanggungjawab Syahadatul Haq dengan yakinnya, supaya orang lain pon merasai kemanisan Islam yang mereka rasa.

Shahadatul haq ibarat Gula-gula,
Kita sedang memikul berguni-guni gula-gula dibahu kita, ya! memang berat, tapi kemanisan dan kesedapan gula-gula yang sedang kita pikul ini tiada tandingannya. Oleh itu , kita mestilah menyebarkan kemanisan gula-gula yang sedang kita pikul pada manusia-manusiawi di sekeliling kita agar mereka pon rasa apa yang kita rasa sehingga menyebabkan mereka pon ingin bersama-sama kongsi dan bantu kita untuk menyebarkan kemanisan gula-gula yang sedang kita pikul ini ,pada orang lain, Akhirnya bebanan yang kita pikul semakin lama semakin ringan kerana kita bersama-sama bantu membantu menyampaikan kemanisan Syahadatul haq ini. Best tak ? , tak delah kita pikul seorang-seorang akhirnya sampai masa gula-gula itu tampat tempoh , dan kita pula sudah tua dan tidak berdaya sambil menanti ajal.

Amal adalah apa yang lahir dari hati,
JIka hati kita suci, yakin dan bersedia, Maka amal yang kita buahkan sangatlah menakjubkan.

Oleh itu mereka sentiasa berterusan ber"juhud"  melucutkan jahilyyan di dalam diri mereka , dan berusaha untuk memahami Al-quran dalam konteks A'bdi dan A'mali.
Haq dan Batil tidak boleh berjalan seiringan.

Tambahan itu, quote yang telah menjadi darah daging mereka " Hidup Mulia ataupon Mati Syahid" bahagiakan jadi orang muslim tiada rugi pon didalam kehidupan mereka , kita boleh memilih antara dua, inilah jual beli yang menguntungkan . Bukan manusia yang tawarkan pada kita, tetapi RAB kita yang membuka tawaran ini.



Semua ini mereka poroleh adalah Hasil daripada Tarbiyah RASULULLAH,
Tarbiyah adalah sebab mengapa mereka bisa mencabut Jahiliyyan dari akar Umbi,
Tarbiyah adalah sebab mereka menjadi Muslim 24/7
Tarbiyah adalah sebab mereka boleh menjadi Daie dan peladang yang Super Duper Saiya.

Oleh itu Jikalau kita juga ingin menjadi seperti mereka, Kita juga perlu mengikuti Madarasah Tarbiyah seperti  mereka , Tidak mustahil jika kita mahu.

Hendak seribu daya , Kalau tak nak seribu Dalih.

Jom! Kita sama-sam Daftar masuk Madrasah Tarbiyah Yoshh!

Sekian.
Ar-Rumaisa'

Note: Rasa macam susunan ayat keling sikit hehe, Redho je ehh :)