Saturday, October 26, 2013

The Da'ie Life cycle

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, bersyukur pada Allah Rabbul'alamin kita masih diberi nikmat keimanan dan kehidupan,
Selawat dan salam kepada Rasulullah nabi penyuluh ummat.

( masa berlari pantas )

Teori kata Daie itu kena jadi multi-tasking,
Diri kata, kalau tak berusaha macam mana nak berjaya.
Nafsu kata, tak penat ke ? .

Kita aka Saya,
Hamba,
Daie,
Mutarobbi,
Murobbi,
Anak,
Penuntut Ilmu,
Anak murid,
Kakak,
Adik,
Sahabat,
Kawan,
Jiran,
Dll.

Ni baru tangga Individu Muslim, selepas ini Baitul Al-muslim, Masyarakat muslim dan seterusnya...
Akan tetapi tangga inilah proses yang paling penting,
Mana mungkin kita boleh mencapai Ustaziyatul Alam yang hebat dan Gah jika tangga Individu Muslim itu rapuh dan goyah.

Kita sedang membina angka satu bukan kosong.


 “….sesungguhnya umat yang berjuang amat berhajat kepada pembinaan jiwa dan pengukuhan akhlak dan mencorak generasinya dengan akhlak rajulah (ketokohan) sehingga mereka teguh pendirian dalam menghadapi segala rintangan dan berupaya mengatasinya dari segala kepayahan. Sesungguhnya seorang rajul (tokoh) adalah rahsia hidup umat dan sumber kebangunannya,dan sejarah umat-umat terdahulu adalah sejarah yang melahirkan rijal yang pintar dan kuat jiwa dan kemahuannya. Bahawa kekuatan satu-satu umat atau kelemahannya dinilai kepada kesungguhan dan keseriusan dalam memproduk (menghasilkan) rijal yang melengkapi syarat-syarat kerajulan yang sahihah (betul)” – Imam Al-Bana ( risalah adakah kita kaum yang bekerja )


Fikir-fikirkan dan Muhasabah,

:)

___________________________________________________________



( Kita mampu mengubahnya, in sya Allah )


Teringat pesan seorang Ukhti, suatu ketika dahulu saat diri ini baru mula bertatih-tahih mengenal Dakwah dan Tarbiyah.

" Ukhti, waktu sekarang nilah ukhti kena berlari laju, berusaha sehabis baik membina IM, jangan mengharapkan selepas BerBM baru nak bina dan melaju, waktu itu tanggungjawab kita semakin bertambah, jika kita tak didik diri kita dari awal, takut-takut terfutur. "

Peluh,
Wondering pun ada ? , dahsyat sangat ke fasa ini dan fasa-fasa seterusnya,
Seorang Akh ada berkata,

"Ana tak percaya antum semua akan thabat dan istiqamah dalam jalan DnT, selepas antum lalu semua 4 fasa hidup ni.."

Fasa 1,
Back for Good.

Fasa ke-2.
Bila kita bekerja.

Fasa ke-3
Bila kita berumah tangga.

Fasa ke-4,
Bila kita beranak-pinak nanti.

"kalau kesemua fasa2 ni, antum (kita) masih thabat dengan DnT.. baru boleh kata antum (kita) Istiqamah dengan jalan DnT."

Fasa ke-5,
kakak murobbiku tambah,
Bila kita bertemu dengan Allah nanti.

Okey,
Nampaklah disini, tapisan-tapisan Allah,
Allah sedang memilih siapakah diantara hamba-hambanya yang bersungguh-sungguh berlari mengejar untuk mencapai RedhoNya,
Berusaha mencontohi Rasulullah dan para sahabat yang meletakkan DnT sebagai priority pertama hidup mereka tanpa meninggalkan tanggungjawab mereka yang lain.

Menjadi pemimpin, peminpin yang ehsan kepada rakyatnya,
Mereka menjadi anak, anak yang ehsan kepada kedua ibubapa mereka,
Menjadi suami, suami yang ehsan kepada isterinya,
Menjadi ahli keluarga, ahli keluarga yang ehsan pada keluarganya.
Menjadi sahabat, sahabat yang ehsan pada sahabatnya,
Menjadi A'meelin, a'meelin yang ehsan pada amalnya,
Dan lain-lain lagi tanggungjawab manusia.

Hakikatnyam Tarbiyah mengajar kita menjadi manusia yang seimbang dan bijak membahagikan tiga aspek penting di dalam kehidupan iaitu doruriyat, hajiat dan tahsiniat.

Kita tetap juga manusia, bukanlah dijadikan fitrahnya seperti malaikat, kadang-kadang kita kalah juga dengan diri sendiri,

No problemlah !,

Setiap mujahadah kita untuk kembali membina IM dan menggapai Redho Allah pasti ada imbalannya.

Yang penting Usaha.

Kan,
:)

( hanya mampu tersenyum )

Tiba-tiba, teringat,
Seorang adik bertanya padaku,
Akak, akak pon main game Talking Gina ( sambil membelek-belek telefonku )
Sambil tersenyum aku menjawab, Eh akak ni manusia ke awak rasa?
Akak!, hehehehe.

____________________________________________

Fasa 1 dan seterusnya, semakin menghampiri,
Ya Muqallibal qulub Thabit qulubana a'la dinik wa a'la thoa'tiq.

- Al-Alifat -


Monday, October 21, 2013

Alahamdulillah,

Tumpang gembira untuk Ukhti Azeelah dan Ukti Muna,
Antuma dah jadi Ibu,
Dua-dua baby Boy,
Semoga Allah memimpin dan memandu antuma menjadi Ibu harapan Ummah,
Seorang bakal Salahuddin Al-ayubi the Junior,
Seorang lagi bakal Sultan Muhammad Al-fateh the Junior.

okey.

(Flashback)

Part 1,
Umme, ana dah tak larat dah nie,
Muntah-muntah , tak selera makan,
Balik rumah kejap lagi nak masak, tapi bila bau makanan yang dimasak rasa nak pitam.

Okey-okey, kalau macam tu ana tolong masakkan,
Anti nak makan apa ?,
Haaa, nasi lemak.
Wah bila tang org lain tolong masakkan , hilang pula semua pening-pening.
 ^_^

Part 2,
Apa harapan anti lagi beberapa bulan nak jadi Ibu ni ,
Ana berharap dia menjadi  Mujahid harapan Ummah,
Ikur DnT...hehe
Owhh, antilah Murobbi dia.
Tak nak, ana nak hantar kat anti.
Wah2, boleh2 tunggu dan nanti apa yang akan ana lakukan,
Terima jelah ehh :p,

Kenangan akan terus menjadi kenangan,
Semoga Allah menguatkan tali ukhuwah ini,
Selamat menjadi "IBU"

- Al-Alifat-

Sunday, October 20, 2013

Ish malulah !

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, bersyukur pada Allah Rabbul'alamin kita masih diberi nikmat keimanan dan kehidupan,
Selawat dan salam kepada Rasulullah nabi penyuluh ummat.

Cuti Aidil Adha,
Seminggu yang sangat bermakna,
Terima kasih Ya Allah, memberiku kesempatan ini.

Semalam baru sampai Amman ,
Perjalanan merentas Sahara,
Mencabar, pening, loya semua ada,
Naik bas tapi rasa macam naik kuda,
In sya Allah ada kemanisan disebaliknya.

Dan yang paling manis  dapat berjumpa dengan akhawat-akhawat disana,
Mantap deh, bakal-bakal ulama tu.
Seorang nak jadi pakar hadith, lagi seorang pakar feqh wanita, lagi seorang pakar perundangan islam,
Uishh, meremang bulu roma pabila berhadapan dengan mereka.
Aku pula, pakar apa ni ?.

Dalam perjalanan, ada seorang ukhti cool ni berkongsi denganku,
Um, pengakhiran yang baik itu bermula dari permulaan yang baik,
So,pasang dan betulkan niat kerana apa? kalau masih lagi ada kekotoran-kekotoran maksiat,
basuh dengan sabun istighfar.

Hadaf kita, agar Islam ini menjadi rujukan pada alam,
Jadi kita kena berusaha menjadi dan melahirkan rijal-rijal Badar,
Mana mungkin si Rijal Badar ini lembik, mudah mengalah dan masih lagi bermandi-manda dengan noda-noda Jahiliyyah.
Ishh, malulah dengan para sahabat.

Tersentap kot >.<

Adha, satu pengorbanan untuk kebahagian abadi ,
In sya Allah, Jom pasang niat sama-sama,
Eh, amal sekali ye,
Kita menderu bersama.

"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.." -HAB-

* fatrah mendebarkan semakin menghampiri ( imtihan ), Rabbi yassir ya Rab.

-  Al-Alifat -


Tuesday, October 15, 2013

Pengorbanan mengejar cita

Alhamdulillah,

Tarik nafas sekejap...

In sya Allah akan bermusafir,
Semoga Allah Berkati ,
Berdebar , semoga Allah beri Kekuatan.

Padang sahara , semoga dikau menjadi saksi,

Tanya pada diri sendiri ?,

Ikhlas, pengorbanan , amal,
Kena berlari mengenjar cita bukan menunggu mengharap domba.

-----------------------------------------

Tanggunggjawab,

Kita Manusia + Daie,
Mereka ada hak keatas kita , dan kita ada hak keatas mereka,
Hidup bukan untuk Seorang,
Kadang-kadang rasa bumi stop sekejap, saya tak sempat nak kejar,
Tapi Allah tegur di dalam Al-Quran  Wal-Asr !.

Ihsabik Nafsik, ya Ukhti.

" Ya Rabb, bring my focus back, faghfirli, "

Adha, "Sesungguhnya yang sampai kepada Allah ,bukan darah dan daging korban itu, tetapi (taqwa)"

Sahabat bertanya pada Rasulullah wahai Rasulullah Taqwa itu dimana ?, dan Rasulullah menjawab,
النبي صلى الله عليه وسلم قال : التقوى ها هنا ، وأشار إلى صدره .

Taqwa itu Dihati (iman), Berusahalah !
Jatuh bagun, jatuh lagi bagun dan terus bangun,

Bekalan seorang daie

- Al-Alifat -

Wednesday, October 9, 2013

"mencari"

Sejuk,

Dia juga makhluk Allah yang sedang beribadah kepada-Nya,
Maka kuatlah bertahan,
Gagahkan qudratmu terutama di pagi hari mengharungi rintangan "sejuk",
Kerna kini Allah sedang melihat dan mencari siapakah hambanya yang bersungguh-sunguh ,
Berlari menggapai Redho-Nya.


Salam Zulhijjah.

- Al-Alifat -

Tuesday, October 1, 2013

"... we grow to maturity not by doing what we like, but by doing what we should..."