Tuesday, November 24, 2009

awets mudes..sentiasas..,,islam itu indah..^_^

bagus babby nie..kecik2 dah pandai jaga kesihatan..
inilah cara pemakanan yang betul..

haaa..takut tak...oleh itu kan tadi DR ckp aper..jaga kesihatan



bagus mama wa baba baby nie ajar dr kecik supaya jaga gigi..gigi.. kita pakai sampai tua tau..so jaga baik2..kecik2 padai gosok gigi bravo2...



(no comment)



assalamualaikum..





ehem2..tuan2 puan2 .pakcik2.makcik2..dengar pesanan DR..kita perlu menjaga kesihatan..agar ......bla..bla..bla..


entry kali ini mengenai penjagaan kesihatan hehe ^O^..disebabkan pertama kali aku menjejakkan kaki ke tanah arab nie..ramai yang berkata2 ..umme makan jaga2..nanti balik... takut takut jadi cam bantal.. PASTU NANTI BANYAK PENYAKIT MAI KAT HANG....haha tergelak bila kali pertama aku mendengar nyer..tapi pabila dipikirkan ade betul juga ape yang diperkatakan oleh mereka....masalah ini selalu aku dengar ..mahupun dr kawan2 disudan ataupun jordan..mungkin disebabkan satu musim ini..iaitu musim SYITA' hehe...mase musim nie..kita akan rase mcm nk makan jee..walaupon baru lepas makan..heheh..pastu pabila mlm sudah menjadi awal maka mata pon mau tido awal..habislahh...so..bagi mengelakkan perkara ini terjadi.. kenelah menjaga kesihatan..n penuh kan diri kita dgn aktiviti(tak tau nk cakap ape dah hehe..)


dibawah ini antara salah satu cara2 untuk menjaga kesihatan..INGAT..MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DR MENGUBATI


Tahukah anda mengamal minum secawanair teh "O" setiap pagi boleh mengawalberat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akanberkurangan (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:

1. Mandi awal pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelummatahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkanlemak berkumpul. Kita boleh saksikan org mengamal mandi awal pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. MujarabnyaInsyaAllah jauh dari penyakit. (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujudsekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak darisakit pening @ migrin. Ini terbukti oleh para saintis yg membuat kajiankenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telahmenemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala ygtidak dipenuhi darah. Dengan bersujud, maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampurdengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu,dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yangmenjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakaladalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur denganikan maka terjadi tindakan balas biokimia yng terhasil yg bolehmerosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklahmenjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzimebanyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalamair liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidakhadam)

Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya.

6. pabila makan ..berhentilah sebelum kenyang..janganlah...makan je keje,,nak2 musim sejuk nie..

7.kurangkanlah pengambilan gula n garam..bukan apa..untuk menjamin mase tua nanti... hehe

8.makan lah ..kurma..kismis..badam..n makanan yang berkhasiat..



NASIHAT INI UNTUK DIRIKU JUGA,,SEMOGA KITA JAUH DR PENYAKIT DAN DIBERKATI ALLAH..^_^



renung2kan dan selamat beramal..

maasalama..
al-alifat.

3 comments:

  1. emm..
    macam mane care pemakanan..
    bagi org yh dah kawin..?
    boleh ustazah terang kan lebih lanjut..
    krn alhamdulillah saye ade
    perancangan hendak kawin nih
    dan takut menjadi gemok setelah kawin..
    maklumlah nk maintain kan penampilan..
    untuk isteri yg aknd dtg..
    heheheh:)-(awie-bukn name sebenar)

    ReplyDelete
  2. aikk..waduh2 gawat ini..kene amik coarse science pemakanan lepas nie..haha..awie nk kawen dah ehh awie...haha..ok lah..senarnyer ini sunnah rasulullah..boleh diamalkan untuk yang dah kawen kee ..bujang kee..nenek2 kee..boleh jee..klo betul2 amalkan insyaALLAH kurus sepanjang mase..hehehe..amin..

    ReplyDelete
  3. dah arr..lang stop2 arr..berlakon jadi awie...x yah perasan...x der soalan lain kee nak tanyer..hahaha

    ReplyDelete

suaramu amat ku hargai