Tuesday, January 26, 2010

pengalaman yang indah ^_^



assalamualaikum..
bersyukur kita kehadrat illahi...serta Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.

Alhamdulillah ...aku baru sahaja pulang dari balik kampung,mu'tah hehe...ini kali pertama aku pergi mu'tah...sebelum pergi ..x sabar rase nyer..terbayang2 di fikiran ku macam mane yee mu'tah nie...

Hari pertama

kami bertolak malam..sampai sahaja di mujamak janub..kami kene lah tunggu sampai satu jam setengah..nak kena tunggu bas penuh...sambil menunggu tu kami dihiburkan dengan asap2 rokok yang berkepul2 dan indah itu...YA allah x tahan sebenarnyer..diorang nie ade ke tak hati dgn perut..prihatin lah kat org2 sebelah..x pelah ..cmner nak buat..dah dtg negara orang kene lah terima..tiba2..tengah kami menunggu ternampak lah org msia..jagun lah jugak..kat Amman nie susah nak terserempak dgn org msia...hehe..tgk2 diorang pon nak balik mu'tah...kak Ain dengan kawan nye..n sorang murokib..



perjalanan nak pergi mu'tah ambil masa 2 jam..dalam perjalanan pergi aku tidak melepaskan peluang..tengok2 lah suasana ..mu'tah tapi x nampak sangat dah mlm..sunyi jee..bangunan takde..sejuk..sampai lah aku tertidur..

sedar2 nak sampai dah mu'tah..keluar je dari bas..uishh..angin kuat..nak terbang rase nyer..sejuk sangat2 ehh mu'tah...kami pon berjalan lah kaki merentas angin malam..hehe..sehingga sampai laa ke rumah kak ain..masuk je rumah..terus panas..huhhh...lega rase nyer..

kak ain terus menegur aku..dlm bas tadi kami x sempat nak borak2

kak ain:ayman ehh?
umme :aikk..cmner akak kenal?
kak ain:adelaaa..heheh
umme :aikk...aku senyum je laa..hehe



Hari kedua

Seusai solat subuh..kami bersiap sedia untuk pergi ke program daurah bahasa arab...kak za yang sampaikan..tapi aku pulak yang berdebar2 hehe..x tahu lah..sebab nak jumpa kawan2 baru kot...keluar sahaja dari rumah..angin yang dingin membelai-belai wajahku.."uishh sejuk nyer mu'tah"..bisik hati ku..sambil itu aku melihat sekeliling...mu'tah ini mengigatkan aku pada sudan..suasana kampung yang sibuk..tersenyum aku sendiri..

Sampai sahaja di banguan puskma..kami telah dijemput masuk..hehe..x sabar rase nyer..masuk sahaja, aku tergamam di muka pintu.."mak oii ramai nyer org msia.."hehe..maklumlaa..kat amman xde lah seramai kat mu'tah..hehe..beberapa minit kemudian..kak za dijemput untuk menyampaikan ceramah nyer..hehe..sedikit sebanyak aku aku terkesan dengan apa yang di sampaikan oleh kak za..betul laa..bahasa ammi nie kita hanya letakkan di poket baju sahaja..janganlah telan sehingga menjadi virus pada darah daging kita..gunakan bahasa ammi pada tempat2 tertentu sahaja...selepas itu kak za menarik semangat diorang dengan mentatbiq surah Al-fatihah..Masya ALLAH..begitu indah bahasa ALLAH..baru ku tahu..betapa penting nye bahasa ARAB ini...kita akan dapat mengetahui betapa agung nya ALLAH apabila mentatbiq al-quran..mentafsir Al-quran dan mentatbiq Al-Quran satu konteks yang berbeza..

Aku lihat semua sahabat2 ku kat dalam bangunan puskma..bersemangat..mereka x henti bertanya soalan.."mantap nye diorang..soalan pon power2"bila di tanya diorang jawab dengan detail sekali..yaALLAH..terkesima aku di buat nye...bila diberitahu..ramai nya dr kalangan diorang nie ..hafiz-hafiz n hafizah-hafizah Al-Quran..ade jugak yang belajar Pondok..x mustahil laa diorang semantap itu..hidup nya dalam Al-Quran..memang tabik laa..bukan senang nak hafal Al-Quran..nak ulang lagi..tapi disebalik kesusahan itu..mrk akan memperoleh nikmat yang abadi..sambil2 belajar matan Arjumiah..sempat kak za menunjukkan kitab arab kat pon dok camner..ade sorang tu bawak.."uishh..complicated"...

Selepas rehat, daurah disambung semula..aku tertarik dengan sebuah syair..yang ditulis oleh imam syafie..betapa syair ini memberi semangat untuk kita jangan putus asa dalam mencari ilmu..

مواعظ الإمام الشافعي

اصبر على مُرَّ الجَفَا من معلم * فإن رسوب العلم في نفراته
Bersabarlah dalam mengharungi keperitan mencari ilmu(kekasaran di marahi mahaguru) * Sesungguhnya kegagalan memperolehi ilmu itu pada mereka yang melarikan diri daripadanya
ومن لم يَذقُ مُرَّ التَعَلُّمِ ساعةً * تَجَرَعَّ ذُلّ الجهل طول حياته
Sesiapa yang tidak merasai kepahitan dalam mencari ilmu walaupun satu daqiqah(saat)*
maka kamu hidup dengan telanlah kehinaan kejahilan ilmu sepanjang hayat kamu.


ومن فاته التَعْلِيمُ وَقتَ شبابه * فَكَبِّرْ عليه أرْبَعاً لوفاته
Sesiapa yang terlepas waktu syabab(remaja) (tidak belajar bersungguh2) *
maka kita ambil dia takbir dia 4 kali maknanya dah (mati

وذات الفتى والله بالعلم واتُقَى * إذا لم يكونا لا اعتِبَارَ لِذاتِهِ
Kita semua tidak dapat tidak kene ada ilmu dan taqwa *
jika tidak ada dua-dua itu pada diri kamu maka tak bermakna lah hidup kamu(tiada harga)

sungguh indah menerokai 'Cinta Bahasa Baginda, Demi Menyemarakkan Rasa Cinta Pada Yang Maha Pencinta...'(siti hasliza mat yusoff)


Hari ketiga

Matan ajrumiah disambung semula..daurah kami..diselit dgn kecerian dan gelak tawa..sarohah nye..aku sunngguh gembira menyertai program ini..Di samping, aku dapat kenal kenal dengan kawan baru...Akhir sekali,program kami diakhiri dengan solat maghrib berjemaah bersama2..baca al-quran yang di bacakan sedap macam Syeikh Seid Al-ghamidi.

Hari keempat

sebelum balik..hajat dihati nak jalan-jalan kat mu'tah tapi sejuk sangat laa hujan pulak..x pe lah..lain kali nanti jalan2..hehe..kami pun setelah sarapan bertolak ke Amman..Dalam perjalanan pulang..sempat tengok pemandangan mu'tah..memang betul laaa..kiri kanan padang pasir..sebijik macam sudan laa..rindu pulak kat sudan..^_^

aku jika diberi peluang ingin jelajah satu dunia..macam ibnu Baitutah..^_^
"jauh perjalanan luas pengetahuan"

ok sampai sini dulu coretan ku..

maasalama,
al-alifat^_^

p/s:semoga pokuteh ku cepat sembuh dah kuat semangat..Aminnn

1 comment:

suaramu amat ku hargai