Wednesday, February 10, 2010

Didikan Syam

Blog ni agak2 rosak ..untub baca post pergi ke "blog archieve " dan tekan tajuk diatas..tq

Bumi Urdun yang gersang itu, hanya mampu dihuni oleh manusia pahlawan

(Ustaz Hasrizal Abdul JAmil)

Pertama kali aku melihat ayat ini..terdetik di hati ku adakah aku tergolong dalam "pahlawan" itu..
sunguhnya mengembara di negeri orang bukan mudah..banyak yang perlu kita sedia baik dari segi fizikal dan mental..pengalaman yang mengajar aku untuk berkata sebegitu "bukan senang untuk menjadi senang tapi bukan susah untuk menjadi jadi senang"

Sebenarnya ..tidak pernah terdetik di fikiranku aku dapat menlanjutkan pelajaran di Jordan..Alhamdulillah ALLAH memilih aku kerna ALLAH tahu apa yang terbaik untuk ku..ALLAH tahu aku boleh menghadapai cabaran-cabaran dan rintangan..hanya aku perlu sedar dari tidur yang panjang,,BANGUN!! jihad ku belum tamat lagi..

Di bumi sahara'
Di bumi syam lah yang mengajarku :
Mengajarku bersusah-susah dahulu..
Menngajarku Apa itu Kehidupan?..
Mengajarku menjadi"orang"..
Mengajarku Apakah itu air mata yang bermakna?..
Mengajarku menjadi kuat..
Mengajarku sabar..
Mengajarku memasak .. (^_^)

Aku bersyukur pada-Mu Tuhan kerna memilihku..KU pohon bantuku untuk berjihad
aku insan yang lemah..

Aku bersyukur pada-Mu Tuhan kerna dulu angan-anganan yang tidak pernah ku fikirkan menjadi realiti..Telah pon menjadi Realiti..

Aku dapat bercakap dan memahami bahasa-MU
Aku dapat melihat sendiri LAut mati ..dapat merasai kemasinan nyer..
Aku dapat melihat dan duduk di dalam gua dimana Ashabul kahfi berlindung..
Aku dapat bermain salji..melihat permata-permata salji turun dari langit-Mu..
Aku dapat melihat antara 7 tempat keajaiban dunia..Petra..
Aku dapat kawan-kawan dari bermacam-macam negara..
Aku dapat mersai perasan seorang perantau yang rindukan kampung halaman nya..
Aku dapat belajar berdikari..
Aku dapat belajar memasak..

dan yang paling penting
aku dapat pengalaman hidup dan kenangan yang tidak semua manusia boleh merasainya

SYUKRAN ya Rob..

Sabarlah adik-adikku, Urdun memang misteri,
Semasa menghuninya, tak sabar-sabar hendak lari;
Selepas berpisah baru tahu hikmahnya bumi Isra’ ini,
Dapat cium tanah pun, terasa memadai.

(Ustaz Hasrizal Abdul Jamil)
Bekas Mahasisiwa Bumi Urdun.

NANTI satu masa akan ku rindu saat ku dididik oleh bumi sahara'
bumi syam

Al-alifat
maasalama..

P/s: tempat comment ..rosak x leh nak comment..T_T..cmner nk betulkan ehh..?

No comments:

Post a Comment

suaramu amat ku hargai